جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1818 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 51×
   

گنجینه ای از اخبار خراسان

شناسه : 1935 17 جولای 2020 - 4:11 ارسال توسط : نویسنده : محمود فاضلی بیرجندی

محمود فاضلی بیرجندی: این دوره هشت مجلدی کتاب ها که عکسی از آن دیده می شود گنجینه ای است از اخبار ایالت خراسان. در این کتاب ها خبرها و گزارش های نشریات چاپ تهران و مشهد در باره خراسان از روزگار محمدشاه قاجار آغاز شده و در مجلد هشتم به روزگار احمدشاه رسیده است. این […]

پ
پ

محمود فاضلی بیرجندی: این دوره هشت مجلدی کتاب ها که عکسی از آن دیده می شود گنجینه ای است از اخبار ایالت خراسان. در این کتاب ها خبرها و گزارش های نشریات چاپ تهران و مشهد در باره خراسان از روزگار محمدشاه قاجار آغاز شده و در مجلد هشتم به روزگار احمدشاه رسیده است.

این دوره کتاب خصوصا خبرهای خراسان را از نشریات آن روزگار استخراج و با ذکر تاریخ نشر گردآوری کرده است.
کسانی که نشریات قدیم را دیده اند می دانند که حتی خواندن آن نیازمند بردباری و نیز مبالغی آشنایی با زبان و نگارش آن روزگار است.
دوست جوان ما آقای سیدمهدی سید قطبی این کار را از حدود دو سال پیش با پشتکاری ستودنی آغاز کرده و پی گرفته اند. خبر دارم که سخت سر در پی ادامه این راه دشوار هم دارند تا کتاب را به پایان دوره قاجار و تا سر دوره پهلوی برسانند.

تاریخ ایران تاریخی است که غالبا در حول مرکز قدرت و حکومت دور زده و خبرهای حکومت ها را گزارش کرده است. از این لحاظ ارزش مخصوص این کتاب و نظایر آن بهتر نمودار می شود. چون به خبرهای سرزمین های دیگر به جز مرکز قدرت حکومتی پرداخته است.

اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار مرجعی است که هم کتاب خانه ها و مراکز پژوهشی و هم اهل پژوهش بدان احتیاج مبرم دارند. من که این دوره را خریده و بهره ها از آن برده ام، به لحاظ آشناکردن اهل تتبع در اوضاع شرق ایران این یادداشت را در معرفی آن نوشتم. بادا که خدمت پرزحمت مولف آن بهتر دیده شود و بیشتر، چنان که باید، به کار آید.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.