چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه آن را اصلاح کرده است

شناسه : 597 05 فوریه 2020 - 10:05 ارسال توسط : منبع : ایبنا
الکساندر کالبارزیک گفت: ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته آن هم به مفهوم بزرگ فلسفی و سؤالات مهمی را مطرح می‎کند.
پ
پ

نشست تخصصی تحلیلی بر ابعاد گوناگون خوانش‌های سینوی و پساسینوی از مقولات ارسطو عصر روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی این موسسه و برخی دانشجویان در پژوهشکده حکمت و فلسفه برگزار شد و طی این جلسه دامنه تأثیر و نفوذ آراء فلسفی ابن‌سینا را در حوزه هستی‎شناسی بررسی و تحلیل کردند.

در ابتدای این برنامه، الکساندر کالبارزیک، نویسنده کتاب «محمول و هستی‎شناسی» به بیان مباحثی پیرامون تاريخ تفکر بشر و مخلوق يا نامخلوق بودن عالم هستی پرداخت و گفت: فيلسوفان پيش از ارسطو، هر يک به نوعی قائل به ازلی و غير مخلوق بودن عالم هستی بوده‎اند. ارسطو با قائل شدن به ازليت مقوله‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفه‎های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غير مخلوق بودن جهان هستی می‎دهد. از اين حيث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی‎بخش آن قلمداد نمی‎شود.

وی اظهار کرد: در اديان ابراهيمی، از جمله اسلام، خالقيت خداوند امری مسلم و بديهی تلقی می‎شود. از اين رو، ابن سينا در مسأله آفرينش عالم از ارسطو فاصله می‎گيرد. در واقع، تصوير سينوی از عالم هستی و خداوند و رابطه اين دو با هم متفاوت با تصويری می‎شود که ارسطو ارائه می‎دهد.

نویسنده کتاب «محمول و هستی شناسی» عنوان کرد: ابن سينا با تقسيم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می‎شود که ازلی بودن عالم ازحيث زمانی مستلزم آن نيست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از اين حيث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است، صرفاً محرک نيست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نيز تلقی می شود.

وی افزود: ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته آن هم به مفهوم بزرگ فلسفی و سؤالات مهمی را مطرح می‎کند.

کالبارزیک گفت: در بخشی از کتاب «محمول و هستی‏ شناسی» به ارتباط منطق، عقل و الهیات پرداخته شده است و این کتاب رویکردی فلسفی به آموزه‌های الهیاتی دارد و می‌کوشد با استفاده از روش، مبانی و ادبیات فلسفی، تبیینی عقلانی از آموزه‌های الهیاتی ارائه دهد.

وی با اشاره به بخش‎های این کتاب اظهار کرد: بسیاری از مطالب این کتاب سال‌های سال مورد بحث فلسفه‌دانان و فلسفه‌خوانان در طول تاریخ بوده‌ است، عمده بخش‎های این کتاب به موضوعات هستی‎شناسی و معرفت‌شناسی اختصاص دارد. آنچه در این پژوهش برای من جذابیت داشت این بود که بدانم ابن سینا چه نظری در رابطه با فلسفه ارسطو دارد و چطور آن را تغییر شکل می‎دهد.  

نویسنده کتاب «محمول و هستی‌شناسی» عنوان کرد: برای گردآوری این پژوهش، آثار بسیاری از فلاسفه از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، فخر رازی، را مطالعه کرده‎ام و نکته جالب این است که ابن سینا چهره جدید از تاریخ فلسفه الهیات و منطق را نمایان کرده است. همچنین از مباحث منطقی کتاب مقولات شفا و اشارات و کتاب‌های دیگر استفاده کرده‎ام و در حال حاضر بر روی پروژه‎ای باعنوان «میراث‌داران ابن سینا» کار می‎کنم.

وی در پایان صحبت‎های خود در رابطه با شناخت غرب از اندیشه‎های ابن سینا گفت: خیلی‎ها ابن سینا را پزشک حاذق می‎دانند، اما فلاسفه ایشان را بنیادگرا فرض می‎کنند و نظریاتش را پایه و اساس هرچیز می‎دانند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.