دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1819 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 52×
   

بزرگداشتی برای میرجلال‌الدین کزازی

شناسه : 8098 07 ژانویه 2024 - 12:33 ارسال توسط : منبع : ایسنا

مراسم نکوداشت میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه‌شناس برگزار می‌شود. این مراسم روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار اجتماعت شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.  بنا بر اعلام، در این رویداد جمعی از استادان و صاحب‌نظران حوزه زبان و ادب فارسی درباره جایگاه […]

پ
پ

مراسم نکوداشت میرجلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه‌شناس برگزار می‌شود.

این مراسم روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار اجتماعت شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. 

بنا بر اعلام، در این رویداد جمعی از استادان و صاحب‌نظران حوزه زبان و ادب فارسی درباره جایگاه و نقش تأثیرگذار استاد میرجلال‌الدین کزازی در سپهر فرهنگی و ادبی ایران سخنرانی خواهند کرد.

میرجلال‌الدین کزازی زاده ۲۸ دی سال ۱۳۲۷ است. او تحصیلات دوره ابتدایی را در مدرسه آلیانس و دوره متوسطه را در دبیرستان رازی کرمانشاه گذراند و سپس  رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران به اتمام رساند و سال ۱۳۷۱ به اخذ دکتری این رشته نائل آمد.

 از آثار این شاهنامه‌شناس می‌توان کتاب‌های «از گونه‌ای دیگر» (شاهنامه‌شناسی)، «در دریای دری» (تاریخ شعر فارسی)، «رخسار صبح» (خاقانی‌شناسی)، «زیباشناسی سخن پارسی»، «بیکران سبز» (دفتر شعر)، «مازهای راز» (شاهنامه‌شناسی)، «رویا، حماسه، اسطوره» (شاهنامه‌شناسی)، «دیر مغان»، «پارسا و ترسا» (عطارشناسی)، «پرنیان پندار» (جستارهایی در ادب و فرهنگ) و «سراچه آوارنگ» را نام برد.

این پژوهشگر برنده  نهمین دوره جایزه کتاب سال ایران برای ترجمه کتاب «انه‌اید» نوشته ویرژیل حماسه‌سرای یونانی شد. همچنین نشان زرین و سپاسنامه انجمن ادبی فرهنگی کشور یونان «پارناسوس» را به عنوان برجسته‌ترین ایرانی در گسترش فرهنگ و ادب یونان در زمستان ۱۳۸۴ کسب کرد.

او به عنوان چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش آن در سال ۱۳۸۴ شناخته شد و جایزه نخستین پژوهش‌های بنیادین در جشنواره بین‌المللی خوارزمی برای نگارش کتاب «نامه باستان» را در بهمن ۱۳۸۳ کسب کرد.

این چهره ادبی سعی دارد در نوشته‌ها و گفتارهایش واژگان غیرفارسی به‌کار نبرد و به بهره‌گیری از «واژه‌های پارسی سره» در نوشته‌ها و گفتار خود مشهور است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.