چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

بزرگداشت دکتر حمیرا قادری، نویسنده و پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات فارسی

شناسه : 3333 24 فوریه 2021 - 4:17 ارسال توسط :

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان شنبه ۲۵ دلو ۱۳۹۹، دفتر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در هرات برنامه‌ای را برای بزرگداشت از کارکردهای علمی و فرهنگی بانو دکتر حمیرا قادری، نویسنده و پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات برگزار کرد. این برنامه که با اشتراک مقام های دولتی، شخصیت های علمی حوزه […]

پ
پ

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان شنبه ۲۵ دلو ۱۳۹۹، دفتر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در هرات برنامه‌ای را برای بزرگداشت از کارکردهای علمی و فرهنگی بانو دکتر حمیرا قادری، نویسنده و پژوهشگر حوزه زبان و ادبیات برگزار کرد. این برنامه که با اشتراک مقام های دولتی، شخصیت های علمی حوزه زبان و ادبیات، اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی و مدنی و فعالان حوزه زنان برگزار گردید.

ابتدا استاد محمد ناصر رهیاب، نویسنده و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در رابطه به کار کرد وآثار ادبی بانو قادری در دوران حکومتداری طالبان به نکویی یاد نمود وآن دوره را در شکل‌گیری شخصیت علمی بانو قادری مؤثر دانست.

سخنران دیگر برنامه بانو مونسه حسن زاده معاون امور اجتماعی ولایت هرات، از فعالیت های زنان در دوره طالبان که با دشواری و مشقت به همراه بود، یاد نموده و افزود که روایت خانم قادری، روایت تمامی زنان ستم کش آن دوره است. او از فعالیت های خانم قادری به نکویی یاد نمود.

پس از آن آقای گل احمد نظری آریانا از پیش کسوتان حوزه داستان نویسی هرات، در رابطه به فعالیت های “کارگاه سوزن طلایی “که- خانم قادری یکی از فعالان آن کار گاه بود-، اشاره نموده و در رابطه به کتاب “رقص در مسجد” آخرین اثر خانم قادری را روشنایی انداخت. او نکوداشت از داستان سرایان را باعث رونق ادبیات داستانی دانست.

سخنران دیگر برنامه آقای دکتر محمد داوود منیر رئیس انجمن ادبی هرات، فعالیت های داستان نویسی هرات در بیست سال پسین را واضح ساخته و فعالیت های خانم قادری را جزای از تاریخ داستان نویسی هرات دانست. همچنان آقای نقیب آروین در رابطه به فعالیت ادبی خانم قادری به نکویی یاد نموده و ایشان را پاسدار و ادامه دهنده زنان ادیب این سرزمین دانست.

در پایان دکتر حمیرا قادری با ابراز خرسندی از بودن در جمع اساتید به بیان قلم زنی‌های اولیه خود که جمع کارگاه سوزن طلایی بود، پرداخته، اساتید، بنیان‌گذاران و اعضای کارگاه را طلایه داران حوزه ادبیات برشمرد گوشه‌هایی از آثار نگاشته شده خود پرداخت و این آثار را مدیون تلاش ها و چالش های دوران طالبانی عنوان نمود.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.