دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

به نام دوست

شناسه : 2648 19 اکتبر 2020 - 12:39 ارسال توسط :

جواد حسین زاده ساداتی : “نه مرد به عمل بزرگ و شریف گردد، که عمل به مرد” چه نامهربان مهری و چه نامراد روزگاری؛ چه باغِ بی‌برگی شده این تمتمۀ نحس‌ترین نیم‌قرنِ تاریخ؛ تو گویی این نه قرن است که رو به پایان است، که تاریخ، که هنر، که ادب، که دانش، که بزرگی، که […]

پ
پ

جواد حسین زاده ساداتی : “نه مرد به عمل بزرگ و شریف گردد، که عمل به مرد”

چه نامهربان مهری و چه نامراد روزگاری؛ چه باغِ بی‌برگی شده این تمتمۀ نحس‌ترین نیم‌قرنِ تاریخ؛ تو گویی این نه قرن است که رو به پایان است، که تاریخ، که هنر، که ادب، که دانش، که بزرگی، که مِهی و مِهان‌زادگی به آخر می‌رسند. گویی می‌رود که انبان تاریخ تهی شود از آنانی که مُهر مِهتری بر پیشانی داشته، که آمدند تا وام جامعه و جماعتشان را بگذارند. چه دهشتناک منظره‌ای است جمع و جماعت خالی از مِهان‌زادان و مِهین‌سرشتان.

دکتر صادق (شاهپور) ملک شهمیرزادی، مردی از تیره و تبار بزرگان، باستان‌شناسی که “کارها” به اعتبارش نامش بزرگ شدند و “نام‌ها” به اعتبار مرامش کوچک، به ناگهان از میان ما رخت بربست و منزل در کوی دیگر گزید. آنکه تنش به غبار هزاره‌های مسکوت و مسکون دشت‌های گرگان و تهران و قزوین و کرج و کاشان آشنا بود و پینه‌های قلمش تا آخرین دم نوازشگر تن لطیف برگ‌های کتاب‌ها و مقالات و گزارش‌های باستان‌شناسی بود؛ آنکه تعلیم یافتگان مکتبش کنون پاسبان و پاسدار تاریخ و فرهنگ ایران زمین‌اند و نوشندگانِ جام باده‌اش مست عشق به میهنِ مَهین. آنکه بیش از نیم قرن نه‌تنها ذهن و زبان، که دل و جان، که تن و روان، که مهر و مهارتش به وطن مشغول و معطوف بود و تا دم اجل قدم و قلم بر سر شناخت و شناساندن مام میهن نهاد.

دکتر صادق (شاهپور) ملک شهمیرزادی در دوران دانشجویی‌اش در دهۀ چهل، یار و همراه بزرگانی چون روانشاد دکتر عزت الله نگهبان بود و در دهۀ پنجاه در طلب علم و دانش و با وجود مشقت فراوان، رنج جلای وطن را به تن خود و خانوادۀ فرهنگ خواهش خرید، طی دهه‌های شصت و هفتاد که باستان‌شناسان و باستان‌شناسی ایران به محاق رفته بود، مشوق و الهام‌بخش دانشجویان و دانش‌دوستان بود و اصلی¬ترین منابع علمی و آموزشی مورد نیاز باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران را تدوین کرد، در دهۀ هشتاد یکی از بزرگترین و برترین طرح‌های پژوهشی بین‌المللی تاریخ باستان‌شناسی ایران با عنوان “طرح بازنگری سیلک” را شروع و با موفقیت به پایان رساند و “سیلک” این کهن یادگار تمدن مرکزی ایران را از ورطه نابودی نجات بخشید و در دهۀ نود، تا آخرین لحظات حیات پرثمرش به نگارش و انتشار نتایج یک عمر تحقیق و پژوهش در عرصه تاریخ، فرهنگ و تمدن این دیار ادامه داد؛ زیستن چنین سرشار و پربار، میانۀ میدانم آرزوست.

روانش شاد، روحش آزاد…

جواد حسین زاده ساداتی

گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان

پایگاه میراث فرهنگی محوطۀ باستانی سیلک

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.