چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

تاریخنامه یوحنا سکوپای نیکیو منتشر شد

شناسه : 4278 26 سپتامبر 2021 - 11:30 ارسال توسط :

گردانیده فارسی کتاب ارجمند تاریخنامه یوحنا سکوپای نیکیو از چاپ بیرون آمد و در دسترس دوستداران تاریخ ایران عزیز است. کتاب را انتشارات برسم چاپ و منتشر کرده است.این کتاب تاریخ عمومی دنیاست که آغاز آفرینش تا به زمان صدر اسلام را گزارش کرده است. نویسنده این تاریخ، نامش یوحنا و سکوپای شهر نیکیو در […]

پ
پ

گردانیده فارسی کتاب ارجمند تاریخنامه یوحنا سکوپای نیکیو از چاپ بیرون آمد و در دسترس دوستداران تاریخ ایران عزیز است. کتاب را انتشارات برسم چاپ و منتشر کرده است.
این کتاب تاریخ عمومی دنیاست که آغاز آفرینش تا به زمان صدر اسلام را گزارش کرده است. نویسنده این تاریخ، نامش یوحنا و سکوپای شهر نیکیو در سرزمین قبطیان بوده است، گیپتوس بوم که پس از هجوم عربان به زبان عربی، مصر نامیده شد.
از برجسته ترین نکات این تاریخنامه یکی داستان آفرینش قبطیان است که گزارش آن چیزی است جز از داستان آفرینش عبریان. دیگر افسانه های ترسایان عالم است تا برسد به دوره تاریخی. در آن دوره از جمله، گزارشهایی از قوم آشور دارد و حکومت آنان. داستانی ناب از ریشه قوم پارس دارد و تاریخ پارسیان را بازگفته تا به هخامنشیان رسیده است. در این جا گزارشی دست اول از لشکرکشی کمبوجیه به مصر دارد که اکنون با این ترجمه از کتاب، تنها گزارش از آن ماجراست که یک قبطی نوشته و در دست پارسی زبانان قرار داده شد.
یوحنا گزارش خودش را از تاریخ به پیش آورده تا به روزگار یورشهای عربها به مملکت قبطیان رسیده است. از زدوخوردهای عربان با قبطیان که بر آیین ترسایی بودند گزارش کرده و هم از همدستی برخی قبطیان با مهاجمان خبرها داده است. درست به مانند آنچه بر ایران گذشته است.
تلفن ناشر ۰۹۱۹۳۳۹۰۳۳۴

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.