چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

تاریخ گمرک و گمرکخانه در ایران منتشر شد

شناسه : 3278 16 فوریه 2021 - 15:37 ارسال توسط :

تاریخ گمرک و گمرکخانه در ایران نوشته علیرضا آریان پور را انتشارات طهوری منتشر کرد. گمرک ایران یکی از کهن ترین سازمان هایی است که همواره وظیفه اعمال نظارت و ایجاد درآمد در مبادی ورودی و خروجی را عهده دار بوده است. می توان گفت که پیشینه این سازمان همزمان با دولتمردان درایران است. براساس […]

پ
پ

تاریخ گمرک و گمرکخانه در ایران نوشته علیرضا آریان پور را انتشارات طهوری منتشر کرد.

گمرک ایران یکی از کهن ترین سازمان هایی است که همواره وظیفه اعمال نظارت و ایجاد درآمد در مبادی ورودی و خروجی را عهده دار بوده است.
می توان گفت که پیشینه این سازمان همزمان با دولتمردان درایران است.
براساس منابع موجود از بیست و پنج سده پیش در مرزهای کشور دفاتر گمرکی وجود داشته و دریافت حقوق و عوارض از کالاهای بازرگانی رسم بوده است. پس از هخامنشیان در مرزهای حکومت اشکانی نیز کالاهای ورودی و خروجی در لوح های مخصوص ثبت و حقوق دریافت می شد.
در پیمان های میان ساسانیان و رومیان بارها از گمرک یاد شده است. در دوره اسلامی نیز در مرزهای ایران همان رسوم و مقرراتی که در زمان ساسانیان رایج بود اجرا می شد.
در منابع تاریخی هر دوره از تاریخ ایران به فعالیت این سازمان مالی و نظارتی اشاره شده است. از دوره صفویه به بعد جهانگردان اروپایی هم آگاهی های ارزشمندی درباره گمرک و گمرکخانه درایران به دست داده اند. ادامه نابسامانی اقتصادی در دوره مظفرالدینشاه قاجار دولتمردان را به نقش حساس گمرک آگاه و آنان را ناگزیر ساخت که رایزنانی را از کشور بلژیک برای سازمان دهی، تعیین تعرفه، مدیریت و خدمت در ستاد گمرک ایران و گمرکخانه های ایالت ها دعوت نمایند و ازاین زمان نقش گمرک در سرنوشت اقتصاد کشور اهمیت و حساسیت بیشتری یافت. در سده اخیر درجهت نوسازی و بهسازی این سازمان گام های بلندی برداشته شد. این کتاب سرگذشت فعالیت و نقش گمرک و گمرکخانه در طول تاریخ ایران است که می تواند مورد بهره برداری پژوهندگان تاریخ اداری و بازرگانی کشور و دیگر علاقه مندان قرارگیرد.

۶۰۲ صفحه
وزیری / گالینگور
چاپ اول زمستان ۱۳۹۹
۱۸۵۰۰۰ تومان
شابک: ۹۷۸۶۰۰۵۹۱۱۵۹۶

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.