چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

تسلیت ایران‌شناسان برای درگذشت بدرالزمان قریب

شناسه : 2094 29 جولای 2020 - 5:08 ارسال توسط :

شماری از ایران‌شناسان و نهادهای علمی درگذشت دکتر بدرالزمان قریب را تسلیت گفتند. به گزارش ایران ورجاوند دکتر سیدمصطفی عاصی استاد زبان‌شناسی در پیام خود نوشته است: افسوس و دریغ که یکی دیگر از پیش‌کسوتان زبان‌شناسی را از دست دادیم. روان‌شاد دکتر قریب، استاد بی‌بدیل زبان‌های باستانی و مولف فرهنگ منحصربه‌فرد سغدی، علاقه و توجه […]

پ
پ

شماری از ایران‌شناسان و نهادهای علمی درگذشت دکتر بدرالزمان قریب را تسلیت گفتند.

به گزارش ایران ورجاوند دکتر سیدمصطفی عاصی استاد زبان‌شناسی در پیام خود نوشته است: افسوس و دریغ که یکی دیگر از پیش‌کسوتان زبان‌شناسی را از دست دادیم. روان‌شاد دکتر قریب، استاد بی‌بدیل زبان‌های باستانی و مولف فرهنگ منحصربه‌فرد سغدی، علاقه و توجه خاصی به زبان‌شناسی نوین داشتند و از دوستداران و پشتیبانان همیشگی انجمن زبان‌شناسی ایران بودند. روانشان شاد و یادشان جاودان.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در پیامی درگذشت این استاد سرشناس زبان‌های باستانی ایران را تسلیت گفت و درگذشت ایشان را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعۀ علمی کشور دانست.

دکتر محمود جعفری دهقی استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی در شعری یاد دکتر قریب را گرامی داشته است:

مهر تو واژه‌واژه به جان‌های ما نشست

دیگر به مهر مرگ ز خاطر نمی‌روی

دکتر بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به مناسبت درگذشت استاد بدرالزمان قریب در پیامی چنین آورده است: درگذشت ایشان ضربه بزرگی بر پیکر جامعه علمی و زبان‌شناسی کشور است. ضمن عرض تسلیت به مناسبت این اتفاق دردناک، برای آن استاد فقید آرامش روان و برای بازماندگان و دوستان و شاگردان ایشان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

دکتر محمدتقی راشد محصل و دکتر مهشید میرفخرایی استادان فرهنگ و زبان‌های باستانی در پیام خود نوشته‌اند: دست سیاه شب/ خورشید را ربود/ مشت درشت کوه/ خورشید را شکست. در گذشت استاد گرامی، بزرگ بانوی زبان‌شناسی ایرانی، مایه اندوه فراوان است. یاد ایشان را گرامی می‌داریم.

گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن نیز در پیام خود نوشته است: دریغا و درد که یکی دیگر از ایران‌شناسانِ پرآوازه‌ای که عمری را از برای فرهنگ این مرزوبوم به پژوهش پرداخته بود و گوشه‌های کمتر کاویده‌شدۀ ایران باستان و جهانِ ایرانی را بررسی کرده بود و امید داشتیم همچنان سایۀ تناورش بر سرمان مستدام باشد، از دست دادیم. درگذشت این استاد سرشناس زبان‌های کهن ایران را به خانوادۀ او و نیز جامعۀ ایران‌شناسی تسلیت می‌گوییم.

دکتر سیروس نصراله‌زاده استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی نیز با پیامی از ایشان یاد کرده‌اند: خداوند استاد بزرگ را بیامرزاد و یادشان گرامی است.

دکتر امید طبیب‌زاده استاد زبان‌شناسی نیز درگذشت دکتر قریب را به همه دوستان و به‌مخصوص شاگردان آن استاد تسلیت گفته است.

دکتر امید بهبهانی استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی نیز در پیام خود نگاشته است: استادمان بانو دكتر بدري قريب نمي‌ميرد چون دلش به عشق زنده است و در فرهنگ ديرپاي ايران بزرگ و سربلند همچنان خواهد تپيد و  دوام نامش در جريدۀ عالم به ثبت خواهد رسيد. كاري كرد، كارستان، يك تنه و با عشق، عشق، و عشق. خواني گسترد، فراخ، تا نه‌تنها پژوهشگران ايراني، بل جويندگان فرهنگ پربار ايران‌زمين، از خاور تا باختر جهان، از اين خوان گسترده توشه برگيرند، اين را گزاف نمي‌گويم كه خود من، در مناسبت‌هاي گوناگون، شاهد نيازمندي پژوهشگران زبان سغدي، از سراسر جهان، به استفاده از فرهنگ بزرگ سغدي ايشان بوده‌ام. درود بر روان پاك استاد برجسته‌اي كه فروتني و بزرگواريش را از ياد نخواهيم برد.

جامعه باستان‌شناسی ایران نیز با بیان اندوه، درگذشت این استاد دانشمند را به جامعۀ باستان‌شناسی، ایران‌شناسی و زبان‌شناسی تسلیت می‌گوید و برای ایشان آرامش روان را آرزو دارد.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.