یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

تندیس‌های کاخ‌های آشوری منتشر شد

شناسه : 2214 11 آگوست 2020 - 13:08 ارسال توسط :

انتشارات ایرانی آریارَمنا نخستین کتاب انیرانی خود را با عنوان تندیس‌های کاخ‌های آشوری به‌صورت رنگی و گلاسه منتشر کرد. این کتاب که به‌صورت مشترک با گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن منتشر شده است دربارۀ نقش‌برجسته‌ها و تندیس‌های آشوری است که پل کالینز باستان‌شناس بریتانیایی آن را به رشتۀ نگارش درآورده است و افشین آریان‌پور باستان‌شناس ایرانی […]

پ
پ

انتشارات ایرانی آریارَمنا نخستین کتاب انیرانی خود را با عنوان تندیس‌های کاخ‌های آشوری به‌صورت رنگی و گلاسه منتشر کرد.

این کتاب که به‌صورت مشترک با گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن منتشر شده است دربارۀ نقش‌برجسته‌ها و تندیس‌های آشوری است که پل کالینز باستان‌شناس بریتانیایی آن را به رشتۀ نگارش درآورده است و افشین آریان‌پور باستان‌شناس ایرانی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

پل کالینز در پیشگفتاری که بر نسخۀ فارسی کتاب نگاشته است، هدف از انتشار این کتاب را معرفی بستر تاریخی و باستان‌شناسی آشور دانسته است و از انتشار آن به زبان فارسی ابراز خشنودی کرده است. جان کرتیس موزه‌دار بخش خاورمیانۀ موزۀ بریتانیا نیز بر این کتاب مقدمه نگاشته است.

حدود ۱۵۰ سال پیش که نقش‌برجسته‌های کاخ‌های آشور به موزه بریتانیا وارد شد، جمعیت بسیاری این آثار را تحسین کردند. آثاری که بی‌شک ارزشمندترین کنده‌کاری سنگی در میان آثار باستانی جهان است. این آثار به دستور شاهان قدرتمندی در سده ۹ تا ۷ پ‌م تراشیده شده است. در آن زمان بود که پادشاهی کوچک آشور در شمال عراق پس از فتوحات پی در پی به سرزمین بزرگی از ایران تا مصر گسترش یافت. این نقوش به تصویر کشیده شده که چشمگیر و شیوا و دلنواز هستند نمایانگر دستاورد با شکوه دوران خود هستند.

این کتاب گلگشتی با عکس‌های زیبا از این نقوش برای خواننده فراهم می‌آورد که در میان آثار خلق شده هنری عراق باستان دارای امتیازی ویژه هستند. پادشاه با عظمت آشوری با دیوان با شکوه خود و خدایانی که پشتیبان وی هستند در نقوش تزیینیِ درون مجتمع‌ها با جزییات شگفت‌آور مانند گلدوزی بر روی ردا و یا آراستگی سلاح و نظم و ترتیب سپاهیان در آشوب و کشمکش میانه نبرد به تصویر کشیده شده است. در معرفی اجمالی اثر باید گفت پل کالینز در کتاب خود با جست‌وجو در متون تاریخی، تندیس‌ها، نقوش و سنت‌های هنری آن دیار را ریشه‌یابی کرده و منشأ آن را می‌شناساند. در بخش‌های کتاب نقش‌هایی از پنج کاخ متعلق به شاهان آشور و تحول سبک آنان در طول ۲۰۰ سال به بحث گذاشته خواهد شد. این عکس‌های فراموش نشدنی، از صحنه‌های نمادین ابتدایی دستاورد شاهان آغاز می‌گردد و با شکوفایی تزیینات تندیس‌های آشوری که در آن صحنه‌های خیره کننده شکار حیوان توسط انسان و گشایش سرزمین‌ها با احساساتی راسخ که سرشار از قدرت است، پایان می‌یابد.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.