چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

ثبت‌شدن لحظه‌ای از آناتومی و رفتار انسان‌ریخت‌ها براساس رد پای آنان در دوره پلیستوسن، تانزانیا

شناسه : 1279 15 می 2020 - 11:40 ارسال توسط : نویسنده : سامان حیدری گوران
ثبت‌شدن لحظه‌ای از آناتومی و رفتار انسان‌ریخت‌ها براساس رد پای آنان در دوره پلیستوسن، تانزانیا
پ
پ

سامان حیدری گوران: رد پای انسان‌ریخت‌ها همیشه برای انسان‌شناسان جالب توجه است چراکه درواقع ثبت یک رویداد آنی از رفتار زیستی آنها حساب می‌شود و این چیزی است که به‌صورت معمول در دیگر یافته‌های باستان‌شناسی به‌دست نمی‌آید. مقاله‌ای در نشریه Scientific Reports منتشر شده است و گزارشی از کاوش و تحلیل بیش از ۴۰۰ رد پای انسانی مربوط به دوره اواخر پلیستوسن از مکانی به نام «انگارِ ِسرو» در کشور تانزانیا (منطقه‌ای در شرق قاره افریقا) را ارایه می‌دهد.  این مکان بزرگ‌ترین محل کشف‌شده رد پای انسانی در افریقاست. تحلیل‌های انجام یافته مبتنی بر تخمین سرعت بر این رد پاها حاکی از دو نوع حرکت راه رفتن آرام  و دویدن، در یک مسیر است. همچنین تخمین تعداد افراد نشان می‌دهد که رد پاها مربوط به ترکیبی از جنس‌ها و سن‌های مختلف است هرچند که تأکید بیشتر بر جنس زن بزرگسال است. تعدادی از رد پاها که شباهت جالبی از هم‌مسیر بودن راه روندگان دارد همگی متعلق به ۱۴ زن بالغ هستند که با هم  راه می‌روند و دو مرد بالغ و یک نوجوان آنها را همراهی می‌کنند. براساس مطالعات مردم شناسی در افریقا و نتایج به‌دست‌آمده از این کشفیات، نویسندگان این تحقیق مطرح می‌کنند که این مسیر رد پا ثبت لحظه‌ای نادر از همراهی گروهی از انسان‌هاست که نکاتی را درباره ترکیب جنسیتی و رفتار جستجوگرایانه انسانی را در اواخر پلیستوسن به‌دست می‌دهد.

Hatala, K.G., Harcourt-Smith, W.E.H., Gordon, A.D. et al. Snapshots of human anatomy, locomotion, and behavior from Late Pleistocene footprints at Engare Sero, Tanzania. Sci Rep10, 7740 (2020).

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.