چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

حفظ فرهنگ غنی مردمان کوهستان سفیدکوه مکران

شناسه : 1941 17 جولای 2020 - 11:01 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

پرونده ثبتی سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری) که از روستاهای منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال تدوین است. به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه امروز […]

پ
پ

پرونده ثبتی سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری) که از روستاهای منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال تدوین است.

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه امروز «سه شنبه » با اعلام این خبر گفت :این سه روستا که در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور سفیدکوه مکران واقع شده‌اند دارای معماری مدور دازی و سنگی هستند که شباهت بسیار زیادی با روستاهای دوره نوسنگی دارند.
او با بیان اینکه مردمان روستاهای یاد شده به شیوه دامداری‌، کشاورزی و باغداری امرار معاش می‌کنند و تعاملات فرهنگی این جوامع بسیار به جوامع نوسنگی و مس و سنگی نزدیک است تصریح کرد : چنین جوامعی با ویژگی‌های منحصر به فرد پیش‌ازتاریخی در ایران تنها در این منطقه از استان سیستان و بلوچستان به چشم می‌خورد که متاسفانه با سهل‌انگاری‌های صورت گرفته به سرعت در حال نابودی هستند.
وی تأکید کرد :حفظ این روستاهای در حال تخریب به صورت موجود، علاوه بر حفظ فرهنگ جوامع روستانشین بلوچستان می‌تواند بستری را برای انجام مطالعات  پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان ساخت :در این راستا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر آن شد تا در مرحله نخست با ثبت سه روستای یاد شده به حفظ فرهنگ و ساختار این جوامع کمک کند.
او گفت : به منظور تدوین پرونده‌های ثبتی این سه روستا تیمی به سرپرستی حسین واحدی هم‌اکنون در منطقه یاد شده حضور دارد و در حال گردآوری اطلاعات مربوط به مطالعات باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، مردم‌نگاری و مستند سازی هنرهای سنتی حول سه روستای بارگدن، کوچکدام و کددپ هستند.
عمرانی در پایان ابراز امیدواری کرد : در آینده نزدیک با ثبت روستای‌های یاد شده ، فرهنگ غنی مردمان کوهستان سفیدکوه مکران حفظ شود.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.