یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

خواب زمستانی انسان‌های اولیه

شناسه : 2925 21 دسامبر 2020 - 5:20 ارسال توسط :

شواهدی که از یک محوطه حاوی فسیل‌های متعلق به انسان‌های اولیه در شمال اسپانیا به دست آمده نشان می‌دهد اجداد ما انسان‌ها‌ هم احتمالا مانند خرس‌ها و خفاش‌ها به خواب زمستانی فرو می‌رفته‌اند. بر اساس این شواهد که در یکی از مهم‌ترین محوطه‌های حاوی فسیل جهان به دست آمده است، انسان‌های اولیه صدها هزار سال […]

پ
پ

شواهدی که از یک محوطه حاوی فسیل‌های متعلق به انسان‌های اولیه در شمال اسپانیا به دست آمده نشان می‌دهد اجداد ما انسان‌ها‌ هم احتمالا مانند خرس‌ها و خفاش‌ها به خواب زمستانی فرو می‌رفته‌اند.

بر اساس این شواهد که در یکی از مهم‌ترین محوطه‌های حاوی فسیل جهان به دست آمده است، انسان‌های اولیه صدها هزار سال پیش ماه‌های سرد و سخت زمستان را با خواب زمستانی پشت سر می‌گذاشته‌اند.

دانشمندان می‌گویند ضایعه‌ها و آسیب‌های مشاهده شده در فسیل استخوان‌ انسان‌های اولیه که از این محوطه به دست آمده، مشابه ضایعه‌ها و آسیب‌های مشاهده شده در استخوان حیواناتی است که به خواب زمستانی فرو می‌روند.

بر اساس مقاله‌ای که خوان لویی آرسواگا و همکارانش در یک ژورنال تخصصی دیرینه‌شناسی منتشر کرده‌اند، در فسیل‌های به دست آمده از “گودال استخوان‌ها” در آتاپوئرکا، تناوب‌های فصلی مشاهده شده است که نشان می‌دهد رشد استخوان‌ها برای چند ماه در هر سال با اختلال مواجه می‌شده‌ است. یعنی اجداد ما هم با کاهش سرعت سوخت و ساز بدن خود و خواب‌های طولانی چند ماهه سرمای سخت زمستان را تاب می‌آورده‌اند.

سنگواره‌های موجود در این محوطه که یکی از گنجینه‌های دیرینه‌شناسی جهان محسوب می‌شود، قدمت‌شان تا ۴۰۰ هزار سال پیش می‌رسد و به نئاندرتال‌ها و دیگر انسان‌های اولیه تعلق دارند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.