چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

دانستنی‌های نوين درباره هنر و باستان‌شناسی عصر هخامنشی بر بنياد کاوش‌های پنج ساله تخت جمشيد

شناسه : 972 11 مارس 2020 - 19:21 ارسال توسط : نویسنده : ایران ورجاوند منبع : ایران ورجاوند
دانستنی‌های نوين درباره هنر و باستان‌شناسی عصر هخامنشی بر بنياد کاوش‌های پنج ساله تخت جمشيد
پ
پ

علی‌اکبر تجویدی در سال ۱۳۰۵ زاده شد. او فرزند هادی خان تجویدی است که در نقاشی از شاگردان تراز اول کمال‌الملک بود.

علی‌اکبر تجویدی سال‌های بسیاری را صرف پژوهش کرد و صاحب مقالات و تألیفات چندی در زمینه باستان‌شناسی و هنر و فرهنگ ایرانی بود. از جمله آثار وی می‌توان به کتاب «نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا قرن دهم هجری» اشاره کرد. این کتاب بیانگر یک سیر تاریخی است که از نقاشی غارهای لرستان آغاز شده و نتایج پژوهش دوره‌های متعدد تاریخی در آن همراه با نمونه‌های تصویری ارائه شده و سرانجام این پژوهش به عهد صفویه می‌رسد. این کتاب نخستین کتاب تخصصی دربارهٔ نقاشی ایرانی است و در سال ۱۳۵۲ منتشر شد.

تجویدی در انتشار کتاب پنجمین کنگره جهانی باستان‌شناسی و هنر ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همکاری داشت. کتاب دانستنی‌های نوين درباره هنر و باستان‌شناسی عصر هخامنشی بر بنياد کاوش‌های پنج ساله تخت جمشيد از آثار ارزندۀ اوست که پس از کاوش های چندساله او در تخت جمشید منتشر شد. علی‌اکبر تجویدی روز شنبه ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ در ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت. پیکر وی شامگاه ۲۴ خردادماه به ایران منتقل شد تا بنا به وصیتش در تهران به خاک سپرده شود.

   

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “دانستنی‌های نوين درباره هنر و باستان‌شناسی عصر هخامنشی بر بنياد کاوش‌های پنج ساله تخت جمشيد”
  1. اقای (سانسورچی) محترم چرا روی تاریخ اصلی کتاب که ۲۵۲۷ تا ۲۵۳۲ شاهنشاهی است برچسب زدی؟ ای کاش شما ادعای حفاظت و پاسبانی و پاسداشت تاریخ و فرهنگ را نمی کردید. تاریخ ایرانیان با برچسب و لاک غلط گیر زدوده و پاک یا محو نمیشود.

    پاسخ
  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.