چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

راستی‌آزمایی فرضیه تدفین نئاندرتال‌ها در غار شنیدار

شناسه : 805 18 فوریه 2020 - 18:17 ارسال توسط : نویسنده : سامان حیدری گوران منبع : ایران ورجاوند
راستی‌آزمایی فرضیه تدفین نئاندرتال‌ها در غار شنیدار
پ
پ

سامان حیدری گوران:

احتمالا کسانی که علاقمند به باستان‌شناسی غار شنیدار در کردستان عراق هستند، اطلاع دارند که چند سالی است که محققان دانشگاه کمبریج به رهبری “گرم بارکر” مشغول کاوش در این غار هستند و تا بحال نیز یکی دو مقاله نیز در باره آخرین دست‌آوردهای خود منتشر کرده‌اند. اما امروز آنها مقاله‌ای تازه در نشریه Antiquity به چاپ رسانده‌اند و موضوعات مهمی را در باره آخرین دست‌آوردهای خود مطرح کرده‌اند.
تمرکز این مقاله بر راستی‌آزمایی فرضیه‌ی رالف سولکی (کاوشگر غار در بین سال های ۱۹۵۱ تا میلادی۱۹۶۰) در مورد تدفین نئاندرتال‌ها است. در آن زمان سولکی و همکارانش مدارکی یافته بودند که نئاندرتال‌های شنیدار مردگان خود را در این غار تدفین می‌کردند و برای مردگان خود حتی مراسم آیینی داشته‌اند. آن کشف به نوبه خود موضوع بسیار مهمی در رابطه با رفتار انسان‌های نئاندرتال محسوب میگردید. حال گروه دانشگاه کمبریج با استفاده از روش‌های نوین علمی از جمله با تحلیل میکرومورفولوژی رسوبات اطراف بقایای فیزیکی نئاندرتال شماره ۴، موسوم به (flower burial) ثابت کرده‌اند نظریه رالف سولکی کاملا درست بوده و بقایای فیزیکی واقعا حاصل دفن عمدی بوده است. در نتیجه نویسندگان به این موضوع صحه گذاشته‌اند که رفتارهای متناسب با احترام به مردگان در میان نئاندرتال‌ها وجود داشته و احتمالا از غار شنیدار به عنوان یک مکان خاص برای دفن مردگان‌شان استفاده می‌کرده‌اند. نویسندگان این مقاله پرسش‌های جالبی را در همین رابطه مطرح می‌کنند که علاقمند به پاسخ‌دادن به آنها هستند. برای مثال آیا نئاندرتال‌های مختلف در مناطق مختلف جغرافیایی دارای آیین‌های متفاوتی برای خاک‌سپاری مردگان‌شان بوده‌اند؟
پروژه تحقیقی کمبریج در حال حاضر مشغول مطالعات دیگری نظیر فهم رابطه‌ی بین بقایای نئاندرتال‌های شماره ۴ ، ۶، ۸ و ۹ در غار شنیدار هستند و برنامه دارند بفهمند که آیا می‌توان گفت که تدفین آنها هم‌زمان (یا تقریبا هم زمان) انجام شده است؟
مطالب دیگری در مورد جزییات تدفین‌ها؛ مواد فرهنگی همراه آنها و بخش‌های مختلف بقایای فیزیکی تازه کشف‌شده نئاندرتال‌های شنیدار در این مقاله آمده است.

New Neanderthal remains associated with the ‘flower burial’ at Shanidar Cave

Emma Pomeroy, Paul Bennett, Chris O. Hunt, Tim Reynolds, Lucy Farr, Marine Frouin, James Holman, Ross Lane, Charles French and Graeme Barker

Volume 94, Issue 373February 2020 , pp. 11-26

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.