چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

شناسایی بیش از ۳۰ محوطه پارینه سنگی در فردوس خراسان جنوبی

شناسه : 2039 26 جولای 2020 - 18:24 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

پروژه «بررسی و شناسایی باستان شناسی محوطه های پارینه سنگی شهرستان فردوس بخش مرکزی دهستان حومه » به شناسایی بیش از ۳۰ محوطه پارینه سنگی در این منطقه منجر شد . به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علی صدرایی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه » […]

پ
پ

پروژه «بررسی و شناسایی باستان شناسی محوطه های پارینه سنگی شهرستان فردوس بخش مرکزی دهستان حومه » به شناسایی بیش از ۳۰ محوطه پارینه سنگی در این منطقه منجر شد .

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علی صدرایی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت :شرق فلات ایران، یکی از ناشناخته ترین مناطق ایران در عصر پلیئستوسن بشمار میرود، به نحوی که به سختی می توان محوطه ای را یافت که با قطعیت بتوان از آن به عنوان استقراری از این دوره یاد کرد.
این باستان شناس افزود:این در شرایطی است که پیشینه مطالعات پارینه سنگی در این منطقه به بیش از ۷ دهه قبل باز می گردد ولیکن پس از آن؛ اندک مطالعات صورت گرفته نه به شکل هدفمند، که عمدتا به شکل موردی انجام گرفته اند  امری که در تحلیل مباحث پیچیده حیطه پارینه سنگی چندان راهگشا نیست.
او خاطرنشان ساخت :این درحالیست که در رشته کوه های زاگرس و بخصوص در فلات مرکزی ایران، طی یک دهه گذشته  پژوهشهای دامنه داری انجام گرفته و به نتایج قابل اتکا و چشمگیری دست یافته است.
صدرایی افزود:این مهم در رابطه با شرق و شمال شرق ایران کاملا متفاوت است! گویی شرق فلات در عصر پارینه سنگی خالی از هرگونه زیست انسان ریخت بوده و این درحالیست که موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی در این گستره، پتانسیلهای چشمگیری را برای جذب گروه های شکارورز-گردآورنده فراهم می کرده ، امری که در خلال بررسیهای پارینه سنگی شهرستان فردوس نمود می یابد.
سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار داشت :عملیات بررسی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فردوس علی رغم گرمای طاقت فرسا، به شکل کاملا پیمایشی صورت پذیرفت و به شناسایی بیش از ۳۰ محوطه از دوران پارینه سنگی منجرشد.
صدرایی در پایان تصریح کرد: بررسی های انجام گرفته در شهرستان فردوس خراسان جنوبی نخستین گام در جهت انجام مطالعات سامانمند در این بخش از فلات ایران بشمار می رود و امید آن می رود تا با پیگیری این مطالعات در این بخش از فلات، به سکوت دانش ما از دوران پارینه سنگی در شرق ایران پایان داده شود.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.