چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

«فرزند ایران» به وطن بازگشت

شناسه : 7785 19 نوامبر 2023 - 13:48 ارسال توسط : منبع : ایسنا

محمدعلی اسلامی ندوشن پس از چند سال دوری از ایران به وطن بازگشت؛ این‌بار اما پیکرش برای وداع و آرام گرفتن در خاک سرزمین مادری. پیکر چهره مطرح فرهنگ و ادب ایران که سال گذشته در کانادا از دنیا رفت، صبح امروز (یکشنبه، ۲۸ آبان) به فرودگاه امام خمینی رسید و مورد استقبال قرار گرفت. […]

پ
پ

محمدعلی اسلامی ندوشن پس از چند سال دوری از ایران به وطن بازگشت؛ این‌بار اما پیکرش برای وداع و آرام گرفتن در خاک سرزمین مادری.

پیکر چهره مطرح فرهنگ و ادب ایران که سال گذشته در کانادا از دنیا رفت، صبح امروز (یکشنبه، ۲۸ آبان) به فرودگاه امام خمینی رسید و مورد استقبال قرار گرفت.

هواپیمای حامل پیکر اسلامی ندوشن با ساعتی تاخیر به تهران رسید و تابوت او پس از طی مراحل گمرکی و بدرقه و تشییع روی دوش حاضران، با آمبولانس راهی بهشت زهرا شد تا پیکرش پس از انجام مراحل قانونی، فردا در تهران تشییع شود. بر روی تابوت نامش نقش بسته بود، امضایش و عنوان «فرزند ایران».

در مراسم استقبال از محمدعلی اسلامی ندوشن، علاوه بر نمایندگان‌ خانواده او و محمدجواد حق‌شناس به عنوان وکیل خانواده، محمود شالویی – رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی -، نیکنام حسینی‌پور و نمایندگانی از سوی مردم یزد، ندوشن و نیشابور نیز حضور داشتند.

محمدعلی اسلامی ندوشن – شاعر، نویسنده، پژوهشگر و مترجم – که چند سال پیش برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد به‌خاطر عوارض کهولت سن و کرونا آن‌جا ماندگار شد، پنجم اردیبهشت سال گذشته چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همان‌جا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود. 

حالا البته قرار است هم با ندوشن و یزد وداع کند، با خانه پدری که آن را وقف کرده و دبیرستان محل تحصیلش، هم با تهران که سال‌ها در آن زندگی و کار کرد، از دانشگاه تهران تا موسسه اطلاعات.

محمدجواد حق‌شناس برنامه بدرقه پیکر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را این‌طور اعلام کرده است: روز دوشنبه ساعت ٨ صبح، پیکر اسلامی ندوشن از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق تشییع می‌شود و ساعت ٩:٣٠ صبح همان روز مراسم بزرگداشت او در سالن حجت‌الاسلام دعایی در موسسه اطلاعات با خواندن پیامی از دکتر شیرین بیانی (همسر اسلامی ندوشن) و سخنرانی تعدادی از استادان حوزه فرهنگ و هنر برگزار و نماز بر پیکر استاد خوانده می‌شود. 

در ادامه ساعت ١٠ صبحِ روز سه‌شنبه، پیکر اسلامی ندوشن در دبیرستان ایرانشهر (محل تحصیل او) تشییع می‌شود و سخنران این مراسم میرجلال‌الدین کزازی است. ساعت ٢ بعدازظهر نیز پیکر او به سمت ندوشن تشییع می‌شود و مردم در میدان اسلامی ندوشن از او استقبال می‌کنند و بعد پیکرش به سمت خانه فرهنگی که او وقف کرده‌ است (خانه پدری اسلامی ندوشن) منتقل می‌شود. 

در نهایت، پنجشنبه دوم آذرماه مراسم تشییع و خاکسپاری اسلامی ندوشن در نیشابور انجام می‌شود. آیین تشییع  از ساعت ١٠ صبح و از آرامگاه خیام آغاز و پیکر به سمت آرامگاه عطار منتقل می‌شود و طبق وصیت‌نامه‌اش در شهر نیشابور که به عنوان بلاکشیده‌ترین شهر از آن نام‌ برده‌ است، به خاک سپرده می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر پنجشنبه نیز در سالن عمومی فرهنگسرای نیشابور مراسم بزرگداشتی با حضور مهمانانی از دانشگاه و مشهد، تعدادی از شاعران و نویسندگان خراسان و خواندن پیام شیرین بیانی برگزار می‌شود.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.