چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

فعالیت سه دهه ای مدرسه ایرانی« نوروز» در جمهوری اوستیا- آلانیا / روسیه

شناسه : 2670 29 اکتبر 2020 - 3:29 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

«مدرسه نوروز » سال ۱۹۰۲میلادی در جمهوری اوستیا- آلانیا / روسیه بنا درخواست و هزینۀ مهاجرین ایرانی با هدف تدریس معارف شیعی و زبان ملی تأسیس شد و تا بازگشت مهاجرین به فعالیت ادامه داد .به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی […]

پ
پ

«مدرسه نوروز » سال ۱۹۰۲میلادی در جمهوری اوستیا- آلانیا / روسیه بنا درخواست و هزینۀ مهاجرین ایرانی با هدف تدریس معارف شیعی و زبان ملی تأسیس شد و تا بازگشت مهاجرین به فعالیت ادامه داد .
به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه امروز «چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت: در نیمه دوم قرن ۱۹میلادی به دلیل وجود بحران های اقتصادی، بیش از پانصدهزار نفر از ایران خصوصا مناطق آذری نشین به مناطقی در قفقاز شمالی (مانند داغستان، چچن و اوستیا-آلانیا) و همچنین قفقاز جنوبی (مانند جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) مهاجرت کردند.
این پژوهشگر افزود : در این زمان شهر ولادی‌قفقاز پایتخت جمهوری اوستیا-آلانیا  که مردمانش بر ریشه‌های آریاییِ خود می بالند، پذیرای نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از مهاجرین ایرانی شدند.
به گفته وی ، مدرسهٔ روسی- ایرانیِ نوروز در سال ۱۹۰۲میلادی بنا به درخواست و هزینۀ مهاجرین ایرانی و پیگیری داودخان نصرة الوزارة (دیپلمات تلاشگر و محبوب ایران) تاسیس شد  و مظفرالدین‌شاه بابت این خدمت فرهنگی، انگشتر خود را به داودخان هدیه داد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  اظهار داشت : مدرسۀ نوروز با هدف تدریس معارف شیعی و زبان ملی، تاسیس و پس از ۲۹سال در سال ۱۹۳۱م به دلیل بازگشت اکثر مهاجرین، تعطیل و کاربری آن تغییر کرد.
رضوانفر خاطرنشان کرد : ناصرالدین‌شاه نیز در سفرنامۀ دوم و سوم خود به اروپا، هنگام عبور از ولادی‌قفقاز به کثرت ایرانیان، چه رعیت و چه بازرگان در این شهر اشاره می کند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.