سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 55×
   

قدردانی از سردبیر مجلۀ Persica Antiqua و Ancient Iranian Studies

شناسه : 8742 02 جولای 2024 - 8:23 ارسال توسط :

همزمان با همایش سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی کشور، آیین تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی نمایه شده در پایگاهای معتبر بین‌المللی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این مراسم، از دکتر شاهین آریامنش سردبیر مجلۀ Persica […]

پ
پ

همزمان با همایش سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی کشور، آیین تجلیل از سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی نمایه شده در پایگاهای معتبر بین‌المللی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این مراسم، از دکتر شاهین آریامنش سردبیر مجلۀ Persica Antiqua و Ancient Iranian Studies به دلیل نمایه شده در پایگاه جهانی Scopus با اهدای لوح قدردانی شد.

شاهین آریامنش و ۴ تن از سردبیران نشریات علمی بین‌المللی کشور در حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کردند.

 در ادامه دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این آیین گفت: سردبیران و مدیران مسئول، خیران آموزش عالی کشور هستند. چرا که عمر و دانش و تجربه خود را صرف علم و نوآوری و توسعه و نشر علمی می‌کنند.

 وی تأکید کرد: نشریات علمی پرچم‌های برافراشته ملی و بین‌المللی ما و باعث افتخار جمهوری اسلامی هستند، بنابراین نوع نگاه ما به نشریات، باید متفاوت باشد.

وزیر علوم با اشاره به تجربیات خود در کمک سردبیری یکی از نشریات اشپرینگر به سردبیران و مدیران مسئول توصیه کرد: عاشقانه برای این کار وقت بگذارید تا زودتر فرآیند داوری انجام و داده‌ها و یافته‌ها زودتر منتشر شود. گاهی اوقات دیر منتشر شدن مقالات سبب می‌شود که داده‌ها تبدیل به داده‌های دست‌دوم شوند.

وی اظهار کرد: در وزارت علوم سعی کردیم کار بی‌مزد و مواجب مدیران مسئول و سردبیران را در آیین‌نامه‌ها ببینیم دستورالعمل پایه‌های تشویقی و دستورالعمل جامع پژوهانه نمونه‌ای از تلاش ما برای این بوده که بگوییم که زحمات شما را می‌بینیم؛ اگرچه این در مقابل زحمات شما ناچیز است.

زلفی گل با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف برای مدیران مسئول و سردبیران در سال‌های اخیر، گفت: این اقدام سبب افزایش مجلات نمایه شده در پایگاه‌هایی بین‌المللی شده است. در ۴ دهه قبل ۱۰۱ مجله وزارت علوم نمایه شده بودند و در دولت سیزدهم ۷۲ مجله نمایه بین‌المللی گرفتند.

در  این مراسم که نخستین همایش مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی کشور بود، دکتر صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم با تشریح آخرین وضعیت علمی کشور بر حرکت شتابان نشریات علمی در جهت نمایه‌سازی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی تأکید کرد و عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ها را در دوره سه‌ساله اخیر بی‌نظیر و قابل‌مقایسه با کل فعالیت‌های انجام‌شده در طول سال‌های قبل ارزیابی کرد.

دکتر صالحی در این مراسم گفت که در طول این سه سال در نمایه دواج رشد قابل‌توجهی داشتیم و در حال حاضر ایران رتبه ششم مجلات دسترسی باز را دارد. مهم‌تر این است که توانستیم سهم زبان فارسی را افزایش دهیم. چراکه این جزو تأکیدات رهبری بوده است. از بین ۸۲ زبان نمایه شده در دواج، زبان فارسی‌زبان نهم است.

دکتر صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی و رئیس کمیسیون نشریات علمی کشور نیز در این آئین گفت: نشریات وزارت علوم ۱۶۰۰ نشریه را کمیسیون نشریات ارزیابی می‌کنند، گفت: اگر این مقالات در جهان دیده نشوند، کار خاصی انجام نداده‌ایم.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.