پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

قطع عضو با جراحی در ۳۱ هزار سال پیش + مقاله

شناسه : 5911 12 سپتامبر 2022 - 17:27 ارسال توسط :

باستان‌شناسان موفق شدند قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی بر یک کودک در ۳۱ هزار سال پیش را در بورنئو کشف کنند. حدود ۳۱ هزار سال پیش، یک جراح ماهر، ساق پای یک کودک شکارچی را در بورنئو قطع کرد. اکنون، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جراحی باستانی اولین قطع عضو پزشکی است که ثبت […]

پ
پ

باستان‌شناسان موفق شدند قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی بر یک کودک در ۳۱ هزار سال پیش را در بورنئو کشف کنند.

حدود ۳۱ هزار سال پیش، یک جراح ماهر، ساق پای یک کودک شکارچی را در بورنئو قطع کرد. اکنون، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جراحی باستانی اولین قطع عضو پزشکی است که ثبت شده است. 

یک گروه بین المللی از باستان‌شناسان بقایای اسکلت یک جوان را در داخل غار آهکی به نام لیانگ تبو در بخش اندونزیایی بورنئو در حفاری باستان‌شناسی در سال ۲۰۲۰ کشف کردند. به گفته محققان، این غار دورافتاده است و تنها در زمان‌های خاصی در هر سال با قایق قابل دسترسی است. 

ساق پای پایینی اسکلت، از جمله پا، «از طریق قطع عمدی جراحی برداشته شد» و «رشدهای استخوانی مربوط به بهبود» حاکی از آن است که اندام با عمل جراحی قطع شده است و نتیجه حمله حیوان یا حادثه غم‌انگیز دیگری نیست. البته باستان‌شناسان دلیل و چرایی قطع عضو این کودک را اعلام نکرده‌اند. 

مهارت جراح عصر حجر قابل تحسین بود چراکه بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Nature منتشر شده است، بیمار شش تا نه سال پس از جراحی به زندگی خود ادامه داده است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.