چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

موزۀ رضا عباسی

شناسه : 2371 21 آگوست 2020 - 9:18 ارسال توسط : نویسنده : ایران ورجاوند

به گزارش ایران ورجاوند، موزۀ رضا عباسی از موزه‌های مهم شهر تهران است که در آن آثاری از دوره‌های پیش از تاریخی ایران و نیزۀ دورۀ هخامنشی و اشکانی و ساسانی و دورۀ اسلامی به نمایش درآمده است. ساختمان این موزه متعلق به یک نمایشگاه دکوراسیون خانگی و مبلمان بود که از صاحب اصلی آن […]

پ
پ

به گزارش ایران ورجاوند، موزۀ رضا عباسی از موزه‌های مهم شهر تهران است که در آن آثاری از دوره‌های پیش از تاریخی ایران و نیزۀ دورۀ هخامنشی و اشکانی و ساسانی و دورۀ اسلامی به نمایش درآمده است.

ساختمان این موزه متعلق به یک نمایشگاه دکوراسیون خانگی و مبلمان بود که از صاحب اصلی آن خریداری شد و به موزه‌ای به نام رضا عباسی تبدیل شد. این موزه به‌طور رسمی در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به دست فرح پهلوی گشایش یافت. بیشتر آثار زرین این موزه از حفاری‌های غیرقانونی به دست آمده بود و توسط قاچاقچیان به حراجی‌های خارج از ایران منتقل شده بودند، اما به‌کوشش فرح پهلوی بازگردانده شده‌اند. ازهمین‌روی مکان دقیق یافت بیشتر اشیاء موزۀ رضا عباسی روشن نیست.

موزه رضا عباسی سه طبقه دارد که طبقۀ سوم تالار آثار پیش از اسلام، طبقۀ دوم تالارهای آثار اسلامی و طبقۀ یکم تالار خوشنویسی و تالار نگارگری است.

تالار پیش از اسلام این موزه دربردارندۀ آثاری از دورۀ پیش از تاریخ همچون سفالینه‌ها و پیکرک‌های مفرغین انسانی و جانوری است. همچنین آثاری از دورۀ هخامنشی همچون جام‌های زرین در این بخش وجود دارد. آثاری از دورۀ اشکانی و دورۀ ساسانی همچون تکوک‌ها  و نیم‌تنه‌ها نیز در بخش پیش از اسلام دیده می‌شود.

بخش اسلامی در دو تالار در طبقۀ دوم به نمایش درآمده‌امد. این بخش دربردارندۀ سفالینه‌های لعاب‌دار و ساده و ظروف مینایی و نیز اشیاء فلزی و جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی و تيموری و صفوی و نیز قلمدان‌ها و جلدهای كتاب و جعبه‌های روغنی دوره قاجار به نمایش درآمده است.

تالار نگارگری در طبقۀ یکم این موزه است که در آن نقاشی‌های ارزنده‌ای مربوط به دورۀ اسلامی دیده می‌شود. در اين تالار، گنجينه کاملی در زمینۀ سنت نقاشی دوره اسلامی به نمايش در آمده است که کهن‌ترین نمونه آن برگی از شاهنامه «دموت» است. در اين بخش، سیر تحول و تکامل اين هنر تا سدۀ چهاردهم هجری قمری و نیز تابلوهايی از مكتب شيراز و تبريز و هرات نمایش داده شده است.

برگی از شاهنامۀ مکتب بخارا، اوایل سدۀ ۱۰ هجری، کشتن افراسیاب، گرسیوز برادرش را

تالار خوشنویسی نیز در طبقۀ یکم قرار دارد که در این بخش هنر خطاطی از هنرمندان نامی ایران نگهداری می‌شود. در این بخش، مراحل سیر تکاملی خطاطی را از میان نوشته‌های خطوط ثلث، محقق، نسخ و نستعليق می‌توان مشاهده کرد و در این میان با هنر كتاب‌‌سازی نيز آشنا شد.

برای بازدید از این موزه همه روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۲ می‌توانید به نشانی تهران، خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شمارۀ ۹۷۲ بروید.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.