چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

نتایج سه پروژه باستان شناسی در مازندران،اردبیل و البرز ارایه شد

شناسه : 3413 08 مارس 2021 - 12:45 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

«لایه‌نگاری تپه گِل محله (قِلاع‌کتی) سرخ‌رود، محمودآباد، استان مازندران»،« نخستین فصل کاوش نجات بخشی گورستان چالادِئم شال خلخال، اردبیل»و«نجات‌بخشی مجموعه غار و پناهگاه‌های صخره‌ای سُرهه، دره کُردان، شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز» عناوین پژوهش‌هایی بود که نتایج آنها در ششمین نشست علمی هجدهمین گردهمایی باستان‌شناسی از سوی باستان‌شناسان ارائه شد. به گزارش ایران ورجاوند به نقل […]

پ
پ

«لایه‌نگاری تپه گِل محله (قِلاع‌کتی) سرخ‌رود، محمودآباد، استان مازندران»،« نخستین فصل کاوش نجات بخشی گورستان چالادِئم شال خلخال، اردبیل»و«نجات‌بخشی مجموعه غار و پناهگاه‌های صخره‌ای سُرهه، دره کُردان، شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز» عناوین پژوهش‌هایی بود که نتایج آنها در ششمین نشست علمی هجدهمین گردهمایی باستان‌شناسی از سوی باستان‌شناسان ارائه شد.

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،میثم فلاح«امروز» دوشنبه در ابتدای این نشست به تشریح بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در فصل نخست کاوش تپه گل محله (قلاکتی) سرخ‌رود محمودآباد که باکاوش دو ترانشه لایه‌نگاری در تپه غربی به انجام رسیداست پرداخت.
او افزود:بقایای کاوش شده در این محوطه مربوط به دوران عصر آهن، تاریخی (اشکانی و ساسانی) و قرون چهار تا هفت هجری قمری دورۀ اسلامی است و گرچه از دوره‌های آهن و تاریخی به‌جز بقایای دو کف و یک چاله شناسایی نشد، اما از دورۀ اسلامی بقایای یک برج و ساختارهای مرتبط با امر آب (جوی آب در ترانشهAN )مورد شناسایی قرار گرفت.
نخستین فصل کاوش نجات بخشی گورستان چالادِئم  شال خلخال، اردبیل
در ادامه رضا شایقی مغانلو با بیان انیکه گورستان چالادئم شال واقع در شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل، در اثر کاوش‌های غیرمجاز شناسایی شد گفت: با توجه به اهمیت و تنوع اشیاء به دست آمده از این حفاری‌ها اقدام به انجام کاوش‌های عملی باستان‌شناختی در این محوطه گردید.
او در تشریح عملیات کاوش گفت: کاوش در ترانشه I نشان می‌دهد دامنه‌های شمالی این محوطه که در نهایت به دره چالادئم خط می شود زمانی گورستان وسیعی بوده ؛ که در دوره‌های اخیر به‌عنوان زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بخشی از آن نیز در اثر احداث جاده منتهی به خانه بهداشت و اداره جهاد کشاورزی روستا کاملاً تخریب گشته است.
به گفته این باستان شناس ، با کاوش در قسمت‌های نجات یافته از مقبره شماره ۱ چالادئم اسکلت‌های آشفته انسانی و ۷ جمعه انسانی و یافته‌های دیگر از جنس فلز، سفال و استخوان در طرح‌های مختلف و به فراوانی حاصل شدو کاوش در ترانشه II نشان می‌دهد گورستان چالادئم تنها محدود به دامنه‌های شمالی کوه مشرف به روستا نبوده بلکه قسمت‌های غربی و دامنه‌های پرشیب این کوه نیز جزوی از محدوده گورستان بوده است و در روزگارهای مختلف تدفین در این محدوده نیز اتفاق افتاده است؛ اما مقایسه یافته‌های این دو ترانشه چنین در ذهن به نظر می‌رسد که گویی تفاوت اساسی در جایگاه اجتماعی بین مقبره‌های ترانشه I و ترانشه II بوده است.
نجات‌بخشی مجموعه غار و پناهگاه‌های صخره‌ای سُرهه دره کُردان، شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز
الهام قصیدیان دیگر سخنران این نشست گفت: مجموعه سرهه با موقعیت جغرافیایی خاص در دره‌ای با دسترسی دشوار و مهم‌تر از همه نهشته‌های غنی مربوط به دوران پارینه سنگی آن گامی مهم به‌سوی پژوهش‌های دامنه‌دار و پاسخ به پرسش‌ها و آزمایش فرضیه‌های بنیادی  پارینه‌سنگی خصوصاً در فاصله مراحل ایزوتوپ دریایی ۵ تا ۳ را فراهم می‌آورد.
او با ابراز تأسف از اینکه چاله‌های حفاری غیرمجاز آسیب‌های جدی به بخش‌هایی از نهشته‌های کف محوطه وارد آورده گفت: با انجام فصول بعدی کاوش‌های علمی در این محوطه می‌توان به نجات بخشی تمامی داده‌های آن اقدام کرد زیرا با افزایش داده‌های پارینه‌سنگی پیچیده بودن تغییرات معیشتی این دوره در فلات ایران نمایان می شود.
این باستان شناس تصریح کرد: این داده‌ها حاکی از وجود تنوع فرهنگ‌ها در دوره‌های پارینه‌سنگی میانی و نوین در این منطقه گذرگاهی میان غرب و شرق است؛ بنابراین یکی از مسائل پیش روی پارینه‌سنگی ایران دریافتن وجود تنوع فرهنگ‌ها و مسیرهای مهاجرتی انسان پارینه‌سنگی در فلات ایران است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.