چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

هفدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران

شناسه : 762 16 فوریه 2020 - 17:24 ارسال توسط : نویسنده : ایران ورجاوند منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه فعالیت های فرهنگی ایران از تحریم ها مصون است گفت: تحریم ها در حوزه مطالعات باستان شناسی نتوانسته اند تاثیرگذار باشند.
پ
پ

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی در نشست خبری که امروز «یکشنبه » به منظور تشریح روند برگزاری هفدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران برگزار شد، تصریح کرد: باستان شناسان ایرانی در این سال ها با بسیاری از کشورها با وجود تحریم ها تعاملات خوبی داشته اند که این امر نشان دهنده آن است که تحریم ها بر موضوعات فرهنگی تاثیر گذار نیست.
وی ادامه داد: حضور ۹ رایزن فرهنگی و ۴ سخنرانی در خصوص کاوش های مشترک گروه های ایرانی و خارجی در هفدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران نشان می دهد که فرهنگ و تمدن ایران تحریم پذیر نیست و کشورهای دیگر با شیوه های مختلف تلاش می کنند تا در این حوزه فعالیت کنند.
عمرانی با اشاره به اینکه ایرانیان در طول تاریخ شرایط زیست را در اقلیم پهناور این سرزمین برای خود فراهم کرده اند اظهار داشت: تلاش شده تا در این سری گردهمایی ها که ۱۷ دوره سابقه برگزاری دارد روش های ابتکاری و توانایی های باستانی گذشتگان برای اینکه سرزمین ایران قابل زیست شود مورد بررسی قرار گرفته و به همگان معرفی شود.
وی افزود: در همین حوزه اگر به مطالعه مناطق زاگرس مرکزی بپردازیم خواهیم فهمید که الگوهای استقراری در این منطقه براساس خطوط گسل های موجود در منطقه شکل گرفته و ایرانیان باستان شرایط زیست خود را بر این اساس تنظیم کرده اند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با مراحل تهیه و تنظیم اطلس باستان شناسی کشور نیز گفت: اطلس باستان شناسی کشور از چند دهه پیش در حال تکمیل است زیرا انتظارات و نگاه ها به آن طی سال های متمادی تغییر کرده با این حال جمع آوری رکورد های آن ادامه داشته تا اینکه امروز ۱۰۲۶ محوطه و نقطه باستانی بر روی آن قرار گرفته است.
وی ادامه داد: طبق قرار دادی که با دانشگاه تهران منعقد شده قرار است سامانه نقشه باستان‌شناسی ایران تا پایان نیمه نخست سال آینده رونمایی شود که از جمله موارد مندرج در این نقشه می توان به مشخص شدن محوطه تاریخی اشاره کرد.
عمرانی با بیان این که محتوای این نقشه تحت وب است، اظهار داشت: با این شیوه امکان پردازش و تحلیل محتوا همواره وجود داردزیرابسیاری از محوطه های باستانی به دلیل ساختار جغرافیایی در ظاهر در حال حاضر در معرض دید نیستند از این رو پس از کاوش این نقشه‌ها بروز رسانی می شوند.
عمرانی گفت: این سامانه ابزار خوبی برای آمایش بوده و در مرحله نخست از تخریب محوطه های باستانی جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که  ۵ سال زمان برای بارگزاری تمامی محتوا در این سامانه نیاز است  البته هیچ گاه ورود رکورد های جدید در این سامانه با توجه به مساحت ایران و تعداد محوطه های باستانی تمام نشده و هر روز تکمیل می شود.
او خاطرنشان کرد :همچنین باید دقت کرد که این سامانه سطح بندی دسترسی خواهد داشت و از عمومی تا ویژه در ۶ سطح دسترسی افراد جامعه و متخصصان متفاوت خواهد بود.
در ادامه این نشست روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی با اشاره به برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان ایران در تشریح برنامه های این گردهمایی گفت: گردهمایی یاد شده  در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه در موزه ملی ایران با حضور علی اصغر مونسان وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می شود.
وی با اشاره به پیشینه برگزاری این گردهمایی و اینکه از سال ۱۳۵۱ مرکز باستان‌شناسی وقت، درصدد برگزاری کنگره باستان‌شناسی و به اشتراک‌گذاری آخرین دستاوردهای سالانه باستان‌شناسی برآمده است افزود: امسال ما هفدهمین دوره این کنگره را برگزار می‌کنیم و بنا است تا در این گردهمایی در قالب شش نشست تخصصی آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۷ به اشتراک گذاشته شود.
شیرازی اظهار داشت: در این ۶ نشست ۲۶ سخنران در خصوص بررسی‌ها، کاوش‌ها، گمانه‌زنی‌ها، تعیین عرصه و حریم محوطه  های باستانی سخن خواهند گفت  و از  دو جلد کتاب از مقالات باستان‌شناسی در این همایش رونمایی خواهد شد.
وی یادآور شد : در حاشیه برگزاری این گردهمایی  نمایشگاهی از آخرین یافته‌های کاوش‌های پنج محوطه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت  و در کاتالوگی جداگانه ۱۰ شی شاخص محوطه های مختلف واقع در خراسان، خوزستان، قزوین، تهران، گیلان، زنجان و… که به تازگی مورد کاوش قرار گرفته اند معرفی خواهند شد.
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در ادامه به تشریح آمار کاوش ها و بررسی های باستان شناسی در سال ۱۳۹۷ پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۳۰ مجوز باستا‌شناسی برای فعالیت‌های میدانی در قالب بررسی، کاوش و برنامه‌های مستندنگاری صادر شده است .
به گفته وی ، همچنین ۵۴ پروژه عرصه و حریم برای محوطه‌های باستانی تعیین شده است تا در راستای حفظ و نگهداری از آن ها اقدامات قانونی صورت گیرد.
وی یادآور شد در این سال  ۳۸ مجوز بررسی باستان‌شناسی صادر شده است که بیشتر آنها در بخش‌های جنوبی کشور متمرکز بودند.
شیرازی گفت:  ۳۵ مجوز برای برنامه‌های نجات‌بخشی در سال ۱۳۹۷ صادر شده که بیشتر این محوطه‌ها در محدوده طرح‌های عمرانی قرار داشتند.
وی تصریح کرد:در راستای اجرای قانون ،تمام فعالیت‌های عمرانی بایستی پیوست میراث فرهنگی داشته باشند  از این رو با توجه به فعالیت های عمرانی گسترده در سراسر کشور فعالیت‌های نجات‌بخشی ما افزایش یافته است.
او با بیان اینکه بیشتر این مجوزها در سال ۹۷ در مناطق شمال غرب و غرب کشور متمرکز بودند تصریح کرد : همچنین در سال ۹۷، ۴۹ برنامه کاوش باستان‌شناسی اجرا شد که ۳۳ برنامه دارای اعتبارات استانی بود.
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در خصوص همکاری های مشترک ایران با سایر کشور ها در محوطه های باستانی نیز گفت: در سال ۹۷، ۹ هیات بین‌المللی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، چین، فرانسه و دانمارک در محوطه‌های باستانی ایران حضور داشتند و در قالب هیات‌های مشترک با باستان‌شناسان ایرانی به فعالیت پردختند. این باستان شناس گتف :در این میان بیش از ۱۰ مورد برنامه‌های مختلف در حوزه آموزشی باستان‌شناسی در دانشگاه‌ها انجام شده است.
به گفته وی کشورهای آلمان، ایتالیا، چین و فرانسه همکاری‌های جدی‌تری در قالب کارهای مشترک در حوزه باستان‌شناسی با ایران دارند و در این میان تحریم‌ها نتوانسته همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار دهد.
گفتنی است ، هفدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران در روزهای ۲۹و ۳۰ بهمن ماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می شود .

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.