چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری باید در دنیای امروز نقش کنشگرانه داشته باشد

شناسه : 7935 10 دسامبر 2023 - 16:45 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

پژوهشگاه باید در دنیای امروز نقش کنشگرانه داشته باشد و در برنامه‌ها و سیاستهای خودش از استخراج دی. ان. ای تا گردشگری بلاکچین، ان. اف. تی، متاورس و … را در دستور کار قرار دهد تا تحقیقات و تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی که امروز متأسفانه فضای مه‌آلود و شبه علمی را در کشور رقم زده […]

پ
پ

پژوهشگاه باید در دنیای امروز نقش کنشگرانه داشته باشد و در برنامه‌ها و سیاستهای خودش از استخراج دی. ان. ای تا گردشگری بلاکچین، ان. اف. تی، متاورس و … را در دستور کار قرار دهد تا تحقیقات و تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی که امروز متأسفانه فضای مه‌آلود و شبه علمی را در کشور رقم زده و شاهد آن هستیم، با ورود پژوهشگاه آشکار و سره از ناسره مشخص شود.

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه که در مراسم افتتاح هفته پژوهش سخن می‌گفت با تبریک این هفته، حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در این محفل مایه دلگرمی پژوهشگران این حوزه خواند و با طرح این پرسش که حکمت و هدف هفته پژوهش چیست تصریح‌کرد: در این هفته قرار است که تمام موضوعات و فعالیت‌هایی را که رخ داده ارزیابی و بررسی کنیم تا بتوانیم به یک آسیب‌شناسی و طرح مسئله درست برسیم و با طرح مسئله و پرسش‌های درست به رویکردها و رهیافت‌های جدید نائل شویم.

او افزود: طبق صحبتی که در شورای پژوهشی به همت ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه و همکارانش داشتیم قرار شد در نمایشگاهی که در دوبال این سالن قرار گرفته، تمامی فعالیت‌های پژوهشی یکسال گذشته به نمایش درآید تا نقاط ضعف و آسیبها و نقاط قوت را ببینیم. تعارف نداریم و باید در کنار نقاط قوت ضعفهایمان را هم بشناسیم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم و برای سالهای آتی برنامه‌ریزی کنیم.

او با بیان اینکه بنیان پژوهشگاه بر اساس اساسنامه بر سه رکن؛ درک و شناخت میراث‌فرهنگی، حفظ و صیانت و معرفی و ترویج ابعاد مختلف میراث‌فرهنگی گذاشته شده و در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید تابع آن باشیم گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری باید در دنیای امروز نقش کنشگرانه داشته باشد. نقش کنشگرانه که نسبت به درک و شناخت کالبد، هویت و تجربه زیسته انسان موجود است و محیط پیرامونش و کاربست و کاربردی‌سازی این تجربه زیسته در دنیای امروز تا از این مسیر بتوانیم بر توسعه و محیط زیست پایدار انسجام و وحدت ملی و در کنار آن به اقتصاد درست میراثی و گردشگری برسیم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهارداشت: پژوهشگاه باید در دنیای امروز نقش کنشگرانه داشته باشد و در برنامه‌ها و سیاستهای خودش از استخراج دی. ان. ای تا گردشگری بلاکچین، ان. اف. تی، متاورس و … را در دستور کار قرار دهد تا تحقیقات و تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی که امروز متأسفانه فضای مه‌آلود و شبه علمی را در کشور رقم زده و شاهد آن هستیم، با ورود پژوهشگاه آشکار و سره از ناسره مشخص شود.

او گفت: مطمئنا این ساختار‌شکنی هزینه‌هایی خواهد داشت و گالیله‌وار باید پیشرویم و نگذاریم که فضای فرهنگی کشور در حوزه میراث‌فرهنگی مه‌آلود شود.به امید طلوع آفتاب روشن و سوزان علم و معرفت بر حوزه‌های تاریک و شبه علمی که در حوزه میراث‌فرهنگی این روزها شاهد آن هستیم.

ده‌پهلوان در پایان اظهارکرد: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری می‌تواند در حوزه‌های جدید علمی گام بردارد و در تعامل با دانشگاه و بدنه وزارتخانه و استانها به سمت یک سیاستگذاری یکپارچه علمی در سراسر کشور پیش رود.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.