چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

پژوهش‌های باستان‌شناسی گیلان به روایت فعالیت‌های استاد محسن مقدم کتاب شد

شناسه : 4335 07 اکتبر 2021 - 6:40 ارسال توسط : منبع : ایبنا

 کتاب «پژوهش‌های باستان‌شناسی گیلان به روایت فعالیت‌های استاد محسن مقدم» به همت موزه ملی ایران منتشر شد. به گفته حسین عزیزی خرانقی، آثار حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی ایشان در آرشیو موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و کتاب موجود حاصل مطالعه و مستندنگاری مجدد این آثار در مخازن موزه ملی ایران است. استاد مقدم شاگردان متعددی […]

پ
پ

 کتاب «پژوهش‌های باستان‌شناسی گیلان به روایت فعالیت‌های استاد محسن مقدم» به همت موزه ملی ایران منتشر شد.

به گفته حسین عزیزی خرانقی، آثار حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی ایشان در آرشیو موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و کتاب موجود حاصل مطالعه و مستندنگاری مجدد این آثار در مخازن موزه ملی ایران است.

استاد مقدم شاگردان متعددی به جامعه باستان‌شناسی ایران تقدیم کردند که شادروان استاد عزت‌الله نگهبان یکی از آنان بود. این کتاب در ۱۳۰ صفحه مصور رنگی و بصورت دیجیتال توسط بخش انتشارات موزه ملی ایران طراحی و منتشر شده است. لازم به ذکر است که نسخه دیجیتال این کتاب از بخش انتشارات وبگاه موزه ملی ایران قابل دریافت است.

کتاب «پژوهش‌های باستان‌شناسی گیلان به روایت فعالیت‌های استاد محسن مقدم» پس از مقدمه جبرئيل نوکنده و محمدحسين عزيزی خرانقی به مقاله‌هایی درباره باستان‌شناسی پرداخته است. 

محسن مقدم، کاوش‌های ديلمان، سرآغازی بر کاوش‌های گيلان نوشته مصطفی ده پهلوان، خاطرات استاد محسن مقدم از شروع فعاليت‌های باستانشناسی در گيلان، رئيس مأموريت باستانشناسی در گيلان، بررسی و ارزيابی ساختار قدرت جوامع ساکن البرز غربی-گيلان و غرب مازندران- در دوره آهن نوشته سامان بابازاده، يافته‌هايی از سنت تدفين دوره اشکانی در نخستين فصل از گمانه‌زنی به منظور تعيين حريم مجموعه باستانی ليارسنگبن املش نوشته مشترک ولی جهانی، مجتبی چرمچيان، بهزاد عليطالش، ابوالفضل حسينی مقاله‌های کتاب را تشکیل می‌دهند. پایان‌بخش کتاب نیز کاتالوگ عکس سلما مقدم و يافته‌های کاوش‌های محسن مقدم به روايت آثار موزه ملی ايران آمده است.

طبق اعلام بخش انتشارات موزه ملی محسن مقدم در سال ۱۲۷۹ خورشیدی و در اواخر دوره قاجار در تهران دیده به جهان گشود. پدرش محمدتقی‌خان احتساب الملک از صاحب منصبان دربار قاجار بوده است. در سن ۷ سالگی و در سال ۱۲۸۷ همراه با برادر بزرگترش حسن وارد مدرسه آلمانی‌ها شد، در سال ۱۲۹۱ خورشیدی  برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت. با شروع جنگ جهانی در سال ۱۲۹۵ خورشیدی به ایران بازگشت و در محضر کمال‌الملک در دارالفنون نقاشی آموخت.

در سال ۱۳۰۷ در مدرسه صنایع مستظرفه به تدریس مشغول شد. در سال ۱۳۱۵ در پاریس با سلما کویوموجیان ازدواج و به ایران بازگشت و در خانه پدری (محل کنونی موزه مقدم) ساکن و به عنوان مفتش فنی اداره عتیقات منصوب شد. در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به عنوان موزه‌دار در موزه ایران باستان زیرنظر آندره گدار مشغول به کار شد. ایده تاسیس دانشکده هنرهای زیبا از استاد مقدم بود که در سال ۱۳۱۸ موفق به تاسیس آن شد. 

محسن مقدم در سال ۱۳۲۸ در دانشگاه تهران استخدام و به تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و گروه باستان‌شناسی پرداخت و در سال ۱۳۳۹ به عنوان سرپرست پژوهش‌های باستان‌شناسی دیلمان انتخاب شد. طراحی لباس اساتید و فارغ‌التحصیلان و آرم دانشگاه تهران نیز از اقدامات ایشان بود. مقدم با همتی مثال زدنی آثار باستانی را از بازارهای عتیقه جمع‌آوری و در حد توان خود از انتقال آن به خارج از کشور جلوگیری می‌کرد و موزه مقدم دانشگاه تهران امروزه محل نمایش آثاری است که ایشان با هزینه شخصی تهیه کرده بود.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.