چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کاروانسراها را می توان بارانداز فرهنگی نامید

شناسه : 3342 24 فوریه 2021 - 7:06 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کاروانسراهادر گذشته با توجه به شبکه گسترده در ارتباطات صرفا محل اقامت و‌ تبادلات اقتصادی و تجاری نبوده، بلکه کانون تعاملات انسانی به ویژه فرهنگی بودند و می توان با این حساب به زعم من کاروانسراها را، ،بارانداز فرهنگی نامید . به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری […]

پ
پ

کاروانسراهادر گذشته با توجه به شبکه گسترده در ارتباطات صرفا محل اقامت و‌ تبادلات اقتصادی و تجاری نبوده، بلکه کانون تعاملات انسانی به ویژه فرهنگی بودند و می توان با این حساب به زعم من کاروانسراها را، ،بارانداز فرهنگی نامید .

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران امروز چهارشنبه در همایش ملی کاروانسراهای ایران (گذشته،حال و آینده ) گفت :بسیار خوشبخت و سرافرازم که در شرایط سخت و پیچیده این روزها ناشی از همه گیری بیماری کرونا ، با رعایت شیوه نامه های لازم پیشگیری شاهد برگزاری رویداد ملی کاروانسراهایایران با حضور شما فرهیختگان گرانقدر هستم.
او تصریح کرد :موزه ها کانون فرهنگ و تمدن بشری وکاروانسراها سازه های دلنشین و روایت بر تنوع، خلاقیت وذوق  مهندسی معماری در پهنه وسیع ایران از کرانه های رود ارس تا حاشیه خلیج فارس هستند که در گذشته با توجه به شبکه گسترده در ارتباطات صرفا محل اقامت و‌ تبادلات اقتصادی و تجاری نبوده، بلکه کانون تعاملات انسانی به ویژه فرهنگی بودند .
رییس موزه ملی ایران گفت: می توان با این حساب به زعم من کاروانسراها را،بارانداز فرهنگی، نامید ؛ باراندازی که محل تلاقی و توسعه فرهنگ و تمدن ایران و بعضا اقوام ملل مختلف بوده و نقش مهمی را در زیر ساخت میراث مادی و معنوی ایران ایفا می کند، مسافرانی که دیده ها و شنیده های خود را به عنوان تحفه و باری ارزشمند به دیار خود به ارمغان برده اند. 
نوکنده تأکید کرد:اکنون ضروری است برای صیانت، حفاظت و احیای این بارانداز های فرهنگی گام های موثری برداریم و زندگی جدید را در کالبد قدیم کاروانسرا احیا کنیم. 
رییس موزه ملی افزود: بار دیگر تکثر و تنوع فرهنگی این سرزمین را با اتصال به شبکه گسترده تجربه تاریخی مان از  زبان کاروانسرا بیان کنیم؛ کاروانسراها در زمان خودشان نقش شبکه های اجتماعی امروز را ایفا می کردند و در بزنگاه های فرهنگی اقتصادی موثر عمل می کردند. 
او در پایان ابراز امیدواری کرد: با بر گزاری این همایش و ثبت کاروانسرا در فهرست میراث جهانی، گسترش زمینه های پژوهشی بتوانیم کاروانسرا ها احیا کنیم و با کاربری متناسب با اصالت آن دوباره این بازار فرهنگ را رونق بخشیم.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.