چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه / کشف شواهد معماری و یافته های باستان شناختی

شناسه : 2596 07 اکتبر 2020 - 6:37 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه به کشف شواهد معماری و یافته های باستان شناختی از قرون میانه اسلامی،صدر اسلام و اواخردوره ساسانی منجر شد.  به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حامید نورسی سرپرست کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه امروز «سه شنبه »  با اعلام  […]

پ
پ

کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه به کشف شواهد معماری و یافته های باستان شناختی از قرون میانه اسلامی،صدر اسلام و اواخردوره ساسانی منجر شد. 

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حامید نورسی سرپرست کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه امروز «سه شنبه »  با اعلام  این خبر گفت: هدف اصلی از کاوش این فصل شناسایی بقایای معماری و شناخت لایه های فرهنگی در ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه بوده است.
او با اشاره به فعالیت های انجام گرفته به منظور بازشناسی و بازسازی فضاهای معماری از بین رفته طی صد سال اخیر در ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه خاطر نشان کرد: با توجه به تخریب های صورت گرفته، فعالیت های باستان شناسی در سطح هم تراز با گنبدخانه مسجد جامع آغاز شد.
 وی افزود:  با پیگیری روند کاوش   در این ضلع از مسجد، آثار معماری همانند دیوارهای قطور سنگی، آبراهه، پایه ستون و سایر فضاهای معماری مورد شناسایی قرار گرفت.
این باستان شناس تصریح کرد  که با توجه به دست آمدن یافته های باستان شناختی شاخص همانند انواع سفال ها و دیگر یافته های فرهنگی و مطالعات اولیه بر روی این یافته ها می توان اذعان کرد که این بخش از شهر ارومیه طی قرون میانه اسلامی، صدر اسلام و اواخر دوره ساسانی مسکون بوده است.
 وی ابراز امیدواری کرد : با انجام مطالعات بیشتر طی فصل های آینده اطلاعات بیشتری از این بخش، طی ادوار مختلف تاریخی به دست آید.
نورسی در پایان خاطر نشان کرد: این فصل از کاوش مسجد جامع ارومیه با همت و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی و با مجوز ریاست محترم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.