پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ Thursday, 4 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1867 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کشف قدیمی‌ترین غارنگاره جهان

شناسه : 8766 04 جولای 2024 - 15:08 ارسال توسط : منبع : ایسنا

روش جدید تاریخ‌گذاری نشان می‌دهد که غارنگاره‌های واقع در جزیره «سولاوسی» ۶۰۰۰ سال قدیمی‌تر از غارنگاره‌های قبلی است. یک گروه متشکل از باستان‌شناسان بین‌المللی اعلام کردند که قدیمی‌ترین داستان مصور شناخته‌شده در جهان، در حقیقت غارنگاره‌ای است که تقریباً ۶۰۰۰ سال قدیمی‌تر از غارنگاره‌ای است که پیش‌تر به عنوان قدیمی‌ترین غارنگاره محسوب می‌شد و در […]

پ
پ

روش جدید تاریخ‌گذاری نشان می‌دهد که غارنگاره‌های واقع در جزیره «سولاوسی» ۶۰۰۰ سال قدیمی‌تر از غارنگاره‌های قبلی است.

یک گروه متشکل از باستان‌شناسان بین‌المللی اعلام کردند که قدیمی‌ترین داستان مصور شناخته‌شده در جهان، در حقیقت غارنگاره‌ای است که تقریباً ۶۰۰۰ سال قدیمی‌تر از غارنگاره‌ای است که پیش‌تر به عنوان قدیمی‌ترین غارنگاره محسوب می‌شد و در فاصله ۱۰ کیلومتری همان جزیره در اندونزی قرار دارد.

«گاردین» بر اساس مقاله‌ای که توسط محققان دانشگاه «گریفیث» و آژانس ملی تحقیقات و نوآوری اندونزی در مجله «نیچر» نوشته شده است، این گمان را مطرح کرد که این نقاشی‌ها، که اکنون به عنوان قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان محسوب می‌شوند و در غار «Leang Karampuang» واقع در شرق جزیره «سولاوسی» کشف شده‌اند، دست‌کم ۵۱هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته باشند.

نمونه‌برداری از این غار در سال ۲۰۱۷ انجام شده بود، اما روند تاریخ‌گذاری تا سال جاری میلادی آغاز نشده بود.

پیش‌تر تصویری از یک گراز در ابعاد واقعی که گمان می‌رود دست‌کم ۴۵هزار و ۵۰۰  سال قدمت داشته باشد و در غار «Leang Tedongnge» کشیده شده است، به عنوان قدیمی‌ترین غارنگاره جهان شناخته می‌شد.

نقاشی‌هایی که اخیرا مورد بررسی قرار گرفته‌اند سه موجود افسانه‌ای به شکل نیمه‌انسان و نیمه حیوان و یک گراز وحشی را به تصویر کشیده‌اند.

محققان از روش تاریخ‌گذاری اورانیوم برای تاریخ‌گذاری لایه‌های کربنات کلسیم که در لایه‌های سطحی ایجاد شده بود، استفاده کردند.

محققان گفتند این روش با اطمینان از اینکه مواد جدیدتر و قدیمی‌تر با هم مخلوط نمی‌شوند، امکان تاریخ‌گذاری دقیق‌تر لایه‌ها را فراهم می‌کند.

محققان همچنین قدمت غارنگاره‌های یک غار مجاور به نام «Leang Bulu’ Sipong ۴ » را که زمانی تصور می‌شد محل قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان باشد، شناسایی کردند. آنها دریافتند نقاشی‌هایی که زمانی تصور می‌شد حداقل ۴۴هزار سال قدمت داشته باشد، در حقیقت دست‌کم ۴۸هزار سال قدمت دارند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.