دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

گفت‌وگو با مهدیه شجریان کارگردان مستند زندگی بازیافته

شناسه : 7909 08 دسامبر 2023 - 17:07 ارسال توسط :

مستند زندگی بازیافته (life regained) توانست جایزه بین‌المللی افتخاری بهترین فیلم مستند جشنواره آثویکوارونی کشور هند را دریافت کند. این مستند دربارۀ زندگی و آثار هانی نجم به کارگردانی مهدیه شجریان و با حمایت از بنیاد (pir& pir(munich و تهیه کنندگی اکرا خوشوقت  پیر. این فیلم در مدت یک ماه به ۴ جشنواره بین المللی […]

پ
پ

مستند زندگی بازیافته (life regained) توانست جایزه بین‌المللی افتخاری بهترین فیلم مستند جشنواره آثویکوارونی کشور هند را دریافت کند. این مستند دربارۀ زندگی و آثار هانی نجم به کارگردانی مهدیه شجریان و با حمایت از بنیاد (pir& pir(munich و تهیه کنندگی اکرا خوشوقت  پیر. این فیلم در مدت یک ماه به ۴ جشنواره بین المللی راه پیدا کرده است. به این بهانه گفتگویی با مهدیه شجریان،کارگردان این مستند دربارۀ چگونگی ساخت فیلم داشتیم.

از کجا به سوژه مستند رسیدید؟
من و آقای نجم در یک دانشگاه تحصیل کردیم ، و کارشناسی گرافیک دارم، حدود ۱۵ سال می شه ایشون رو از نزدیک می شناسم،،و همیشه شاهد تلاش و پشتکار ایشون بودم، همیشه در حال نقاشی و فعالیت هنری بودند، مثلاً زمان استراحت هم در حال نقاشی یا کشیدن پرتره از دانشجویان حاضر در حیاط دانشگاه بودند، روی در و دیوار حتی کیوسک تلفن هم شاهد آثار نقاشی ایشون بودیم، و این مطلب چه برای دانشجویان حتی برای اساتید هم جالب بود. من هیچ کس را مثل ایشون اینقدر عاشق طراحی و نقاشی ندیدم.بعدها که حوزه فعالیتم به سمت تدوین کشیده شد، و علاقه زیادی به تدوین فیلم های مستند داشتم، و در این زمینه بیشتر کار می کردم، تصمیم داشتم، علاوه بر تدوین ،فیلم سازی هم کار کنم و‌ چون با آقای نجم آشنا بودم به نظرم سوژه خوبی برای ساخت فیلم مستند بودند.

شما در چه زمینه هایی، فعالیت دارید؟
من قبلاً در حوزه هنری سوره به صورت کارآموز ،فعالیت در رشته تدوین را شروع کرده بودم و سپس وارد صدا و سیما و شبکه جام و جم شدم و ، در حال حاضر حدود ۱۷ سال تدوین انجام می دهم و در شبکه های مختلف صدا و سیما ، فیلم کوتاه ،فیلم و برنامه مستند. کار کردم، و علاقه ی خاصی به مستقل کار کردن داشتم و دوست داشتم وارد حیطه فیلم سازی به خصوص مستند شوم‌ و سعی و تلاش و تجربیاتم در زمینه تدوین به من کمک کرد تا در بخش کارگردانی هم فعالیت هایی داشته باشم.

کمی درباره سختی های این کار توضیح بدهید؟
زمانی که آقای نجم به من زنگ زدند و راجع به ساخت فیلم مستند صحبت کردند من در شرایطی نبودم که بخواهم فعالیت جدیدی را شروع کنم و به هیچ عنوان قصد انجام کاری را نداشتم ، به علت کرونا دچار اضطراب بالایی بودم ولی آقای نجم با صحبت هایی که داشتند و توضیحاتی که دادند، من راضی شدم تا شروع جدیدی داشته باشم .به چالش های زیادی برخوردیم و مشکلات زیادی را تحمل کردیم اما با وجود تمام سختی‌ها بالاخره این کار کلید خورد درست همزمان با کرونا ، زمانیکه کشور شدیداً درگیر بیماری کرونا بود ما هم مشغول کار و فعالیت بودیم و گاهی کار متوقف می شد و ما با صبوری پیش می رفتیم .این فیلم به من درس های بزرگی همچون صبوری، سخت کوشی و پشتکار را آموخت و موجب شد، جهان بینی خاصی به زندگی پیدا کنم و لطف خدا را فراموش نمی کنم.

چرا محیط زیست برای شما اهمیت داشت ؟
به هرحال محیط زیست یه مسأله جهانی است و ایران متاسفانه پنجمین کشور دنیا در مصرف پلاستیک است، در صورتیکه ما می توانیم به جای استفاده از مصرف پلاستیک از ساک های پارچه ای استفاده کنیم. و مطلب دیگر این که ،من به طبیعت و حفظ محیط‌زیست علاقه بسیاری دارم .وقتی می بینم ،طبیعت با دست انسان در حال نابودی محیط‌زیست هر روز بیشتر از قبل در حال آلوده شدن است، بسیار ناراحت می شوم، و آنچه که مهم و مورد توجه است. محیط‌زیست یک قضیه جهانی است و ما باید خودمان را مسئول بدانیم و در حفظ آن تلاش کنیم.

۶.چه چیزی باعث شد بعد مدتها کار تدوین و کارهای دیگر در زمینه هنر ، تصمیم به تجربه در زمینه کارگردانی بگیرید؟
من همیشه به فیلم سازی علاقه داشتم ،شاید یکی از دلایلی تدوین را انتخاب کردم، چون تدوین به فیلم سازی ربط داره، فریم به فریم کار را باید دقت کرد و بسیار کار ظریفی است.
این موضوع همیشه تو ذهنم بود و منتظر شرایطی بودم تا بتوانم این کار را شروع کنم، فعالیت در زمینه مستند سازی بسیار برایم اهمیت داشت و جزو علائق شخصی من بوده است.و همیشه دوست داشتم مستند متفاوتی بسازم و به دنبال سوژه های خاص بودن.همیشه وقتی سوار مترو ،اتوبوس می شدم یا بیرون از منزل بودم، با خیلی از افراد صحبت می کردم و خیلی وقت ها با صحبت با آنها و مطالبی که در مورد خودشون یا زندگی شون می گفتند باعث می شد موضوعات خاصی برای فیلم سازی به ذهنم برسه، و یکی از دلایلی رشته تدوین را انتخاب کردم همین مطلب که روزی بتوانم فیلم ساز شوم.

این فیلم اولین کار مستند شما بود ؟
بله، من همیشه به حوزه فیلم سازی علاقه زیادی داشتم .ولی امکانات ساخت مستند. نداشتم، اما خدا رو شکر با مشورت و راهنمایی دوستان و خواست خدا توانستیم این فیلم را بسازیم.
توصیه من به تمام دوستانی، علاقمند به فیلم سازی ، هنر و یا فعالیت در هر زمینه ، این است که مطمئن باشند به خواست قلبی شون اعتماد کنند و ناامید نباشند ،کافی ست بخواهند ،تلاش کنند تا به هدف شون برسند، فقط کافی ست خودشان را باور کنند .

این فیلم مستند برای خودتون چه تاثیری داشت؟
باعث شد نگاهم نسبت به مواد بازیافتی تغییر کند و خیلی اوقات از کنار مواد دور ریختنی به راحتی عبور کنیم ، در حالیکه می توانند بسیار ارزشمند باشند ، من بعد از سالها نقاشی کشیدن را دوباره شروع کردم و با مواد بازیافتی نقاشی و کارهای هنری انجام می دهم.

کلام آخر

جا داره اینجا  از حمایت های بنیاد pir&pir (munich)  خانم پیر عزیز(تهیه کننده) تشکر ویژه داشته باشم به خاطر حمایت و صبوری شون، خیلی خوشحال هستم اولین فعالیت مستندم را با ایشون شروع کردم و از دوست عزیزم خانم مهجوریان و بقیه عوامل که در این پروژه همکاری کردند، تشکر کنم و جناب دکتر بهروز عظیمی تشکر ویژه دارم و برای آقای نجم و تمام هنرمندان سرزمینم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.