چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و حریم ۲ محوطه باستانی در ایلام

شناسه : 7200 24 ژوئن 2023 - 16:58 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام ۱و ۲، باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها‌ و ایجاد ضوابط مشخص و معین برای جلوگیری از تخریب آنها به انجام رسید. عارف بیگلری سرپرست هیئت باستان‌شناسی ۳ تیر ۱۴۰۲با اعلام این خبر در تشریح موقعیت اثر گفت: محوطه‌های باخ نام ۱ […]

پ
پ

گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام ۱و ۲، باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها‌ و ایجاد ضوابط مشخص و معین برای جلوگیری از تخریب آنها به انجام رسید.

عارف بیگلری سرپرست هیئت باستان‌شناسی ۳ تیر ۱۴۰۲با اعلام این خبر در تشریح موقعیت اثر گفت: محوطه‌های باخ نام ۱ و۲ در حاشیه شمال شرقی روستای چالسرا و جنوب غربی شهر ایلام UTM:38s-629112-3721068  با وسعتی در حدود ۸ هکتار در ضلع شمال و شمال غربی و همچنین ضلع شرقی و جنوب شرقی رودخانه گدار خوش در راستای شمال غربی-جنوب شرقی شکل گرفته است.

این باستان‌شناس افزود: شکل ظاهری محوطه‌ها به صورتی است که از دو طرف رودخانه دارای شیب ملایمی به سمت رودخانه گدار خوش هستند و اختلاف سطح بالاترین نقطه با سطح رودخانه در حدود ۷ تا ۸ متر است.

او با بیان‌اینکه باتوجه به فرم و تکنیک ساخت سفالهای بدست آمده، محوطه‌ها متعلق به دوره تاریخی (ساسانی) و دوره اسلامی(ایلخانی) هستند تصریح‌کرد: محوطه باخ نام ۱ در تاریخ ۹/۲/۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۴۱ و محوطه باخ نام ۲ در تاریخ ۹/۲/۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۴۲ به صورت جداگانه به ثبت ملی رسیده‌اند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: هر دو محوطه در تاریخ ۱۱/۶/۱۳۸۷ بر اساس شواهد سطحی، پراکندگی سفال و شکل ظاهری محوطه بدون گمانه‌زنی و به صورت چشمی در قالب یک محوطه تعیین عرصه و حریم شده‌اند اما باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها؛ تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین ایجاد ضوابط مشخص و معین مناسب شرایط محوطه‌ها برای جلوگیری از تخریب آنها امری ضروری و لازم است.

او خاطرنشان‌کرد: از این‌رو تعیین عرصه دقیق محوطه‌ها با ارائه طرحی پژوهشی با عنوان«گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام ۱و ۲»و کسب مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی گمانه‌زنی محوطه آغاز شد.

بیگلری در تشریح عملیات میدانی این پروژه گفت: در این طرح حدود عرصه و حریم محوطه‌های باخ نام ۱ و ۲ بر اساس ۴۸ گمانه آزمایشی مشخص و پیشنهاد شده که در این میان از ۴۸ گمانه ایجاد شده ۲۳ گمانه پس از مشاهده لایه‌های فرهنگی و باستانی برجا و بعضاً بقایای معماری در محدوده عرصه و ۲۵ گمانه دیگر پس از عدم وجود لایه‌های فرهنگی و استقراری در محدوده حریم قرار گرفتند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود:  ابعاد گمانه‌ها باتوجه به شرایط ۱×۱ متر و ۱٫۵×۱متر انتخاب و محدوده عرصه و حریم محوطه‌ها با استفاده از خطوط ترسیم شده بر روی نقشه توپوگرافی تهیه شده از محوطه‌ها، مشخص شده که به حوزه ثبت آثار و حرایم وزارت میراث‌فرهنگی برای تایید نهایی ارسال می‌شود. 

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.