دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

شماره ۸۱ فصلنامه اثر منتشر شد

شناسه : 1540 10 ژوئن 2020 - 12:05 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
شماره هشتاد و یکم فصلنامه علمی فنی هنری اثر به مدیر مسئولی بهروز عمرانی و سردبیری علیرضا انیسی، توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.
پ
پ

شمارۀ هشتاد و یکم فصلنامه علمی فنی هنری اثر به مدیر مسئولی بهروز عمرانی و سردبیری علیرضا انیسی ، توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد .
به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،نشریه علمی ، فنی و هنری اثر، فصلنامه ای با درجه علمی ترویجی به صاحب امتیازی پژوهشگاه است که با هدف بازتاب دستاوردهای علمی پژوهشی در زمینه مطالعات شهرسازی ، معماری ، مرمت و حوزه های وابسته به آنها در حوزه هنر و تمدن ایرانی به چاپ می رسد.
پژوهش، حفاظت، مرمت و احیای بنای تاریخی مقبره بداق سلطان مهاباد،معرفی و مطالعه یادگارنوشته های آرامگاه باباافضل کاشانی، مروری بر اقسام گنبدهای ایرانی و دسته بندی آنها بر اساس پوسته، فرم هندسی و اجزاء، بازبینی کتیبه و تاریخ سَردَر مسجد مدرسه آقابزرگ، بنای یادمانی تل آجری در بخش فیروزی روزی شهر پارسه، رو یکرد چندرشته ای جامع به تختگاه تخت جمشید و شهر پارسه (بخش دوم )، نقشة تاریخی آب کارون به طرف شوشتر و سرچشمه زایند هرود به اهتمام نجم الملک(سال ۱۲۹۹ قمری/ ۱۲۶۰ شمسی)، بازنگری تاریخ سیدون علی نقیای ابرقو، تازه های کتاب و مجله کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مقالاتی اند که در این شماره از نشریه اثر به چاپ رسیده اند .
در بخشی از مقاله «پژوهش ، حفاظت ، مرمت و احیای بنای تاریخی مقبره بداق سلطان مهاباد به قلم ابراهیم حیدری کارشناس باستان شناسی و مرمت آمده است ؛ بنای آرامگاه بداق سلطان حکمران مکریان در زمان شاه سلیمان صفوی، یکی از قدیمی ترین مقابر دوران اسلامی در استان آذربایجان غربی و تنها مقبره در داخل قبرستان عمومی شهراست. این بنای تاریخی آرامگاه خانوادگی بداق سلطان و دیگر افراد خاندان مکری است که حدود چهار قرن در این ناحیه فرمانروایی داشته اند. متأسفانه بعد از سقوط دولت ملی و مقتدر صفویه براثر حوادث پی درپی، ناامنی ها و اختلافات محلی آسیب زیادی به مقبرۀ بداق سلطان، والی خوش نام مکریان و دیگر افراد آن خاندان وارد شده بود.
به طوری که ایوان شمالی و جنوبی آن به کلی تخریب و سنگ نوشته روی قبور به استثنای سنگ قبر آخرین والی این خاندان (عبدا لله خان) تمامی خرد و نابود شده بودند. طبق متون تاریخی، به استناد تکه سنگ های قبرهای باقی مانده، مقایسۀ بنا با مسجدجامع مهاباد یا مسجد سور و روایات معتمدان و بازماندگان خانوادۀ مکریان، این مقبره متعلق به بداق سلطان و دیگر افراد خاندان ایشان است که در زمان خود منشأ خدمات شایسته در منطقه بوده ودر برهه هایی از تاریخ با متجاوزان و بیگانگانِ مهاجم مبارزات قابل توجه کرده اند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.