چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

نگارش آغاز ایلامی در ایران منتشر شد

شناسه : 1247 04 می 2020 - 12:41 ارسال توسط : نویسنده : ایران ورجاوند منبع : ایران ورجاوند
کتاب نگارش آغاز ایلامی در ایران نوشتۀ یاکوب دال با ترجمۀ سپیده جمشیدی یگانه و محسن فرجی را انتشارات آریارَمنا با همکاری گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن منتشر کرد.
پ
پ

مؤلفه‌های گاهنگاریِ نخستین سیستم نوشتاری در ایران،  تک‌نگاره‌های پیچیده در سیستم نگارش آغاز ایلامی، دامپروری در شوش در طول دوره آغاز ایلامی، سیستم نگارش آغاز ایلامی و تکرار علائم آغاز ایلامی عنوان ۵ مقاله از یاکوب دال ایلام‌شناس سرشناس است که به‌عنوان دومین کتاب از مجموعۀ ایران‌ویج در انتشارات آریارمنا منتشر شده است.

یاکوب دال در مقدمه‌ای که بر این کتاب نگاشته، خوشحالی خود را از ترجمۀ این مقاله‌ها بیان کرده است و ابراز امیدواری کرده است که ترجمۀ فارسی این مقاله‌ها الهام‌بخش دانشجویان ایرانی تاریخ باستان باشد تا در این موضوع عمیق شوند و پژوهشی را که دیگران و او شروع کرده، ادامه دهند و افراد عادی که به سمت این کتاب می‌آیند بینش بهتری از یکی از مهم‌ترین ابداعات بشر، نوشتار به دست آورند.

مقاله «سیستم نگارش آغاز ایلامی» مروری است بر آنچه امروزه از سیستم نگارش آغاز ایلامی شناسایی و آنچه از متن آنها شناخته شده است. همه متون ثبت و ضبط فعالیت‌های اقتصادی خانوارهایی در مقیاس به‌نسبت کوچک هستند؛ و نکته جالب توجه آن است که موضوعات این متون بسیار محدود است، فقط شامل محصولات کشاورزی، حیوانات دامپروری و مدیریت موضوعات مرتبط به آنها است.

در مقاله «دامپروری حیوانات در شوش در دوره آغاز ایلامی» علائم مربوط به گوسفند و بز را با کمک مقایسه با آغاز میخی، اولین متن‌های به‌دست‌آمده از عراق و اطلاعات موجود در متن‌ها دربارۀ محصولات لبنی حاصل از حیوانات، رمزگشایی شده است.

 مقاله «مؤلفه‌های تاریخ‌گذاری اولین سیستم نگارشی در ایران» مجموعه‌ای از اطلاعات شامل لایه‌نگاری، تاریخ‌گذاری پرتوکربن و گل‌نوشته‌های آغاز ایلامی مورد استفاده قرار گرفته و تلاش شده به تاریخ دقیق ابداع نگارش در ایران نزدیک‌تر شوند

دال در مقاله «نشانه‌های پیچیده در آغاز ایلامی» به توصیف و توضیح چگونگی شکل‌گیری نشانه‌های پیچیده در آغاز ایلامی پرداخته است و درنهایت به این نتیجه جالب توجه رسیده که استانداردسازی محدودی در سیستم نگارش آغاز ایلامی دیده می‌شود.

سرانجام در مقاله «فراوانی علائم آغاز ایلامی»، دال ادامه‌دهنده طرح پیتر دمرو، تاریخ‌شناس علمی برجسته و همکار در انتشار متون تپه یحیی (به همراه روبرت انگلاند) بوده است با این هدف که فراوانی علائم در سیستم‌های نگارشی اولیه نکاتی دربارۀ ماهیت آنها آشکار می‌کند.

این کتاب را انتشارات آریارَمنا با همکاری گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن در ۱۹۸ صفحه و به بهای ۳۰ هزار تومان منتشر کرده است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.