یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

خاستگاه اهلی‌شدن مرغ

شناسه : 1742 27 ژوئن 2020 - 8:33 ارسال توسط : نویسنده : کریم علیزاده

دکتر کریم علیزاده: باوجود اینکه امروزه مرغ یکی از مهمترین منابع غذایی انسان محسوب می‌شود، در مقایسه با سایر حیوانات اهلی، خاستگاه و زمان اهلی‌شدن آن چندان روشن نبوده است. یکی از فرضیات رایج این بوده که مرغ حدود ۹۰۰۰ سال پیش در شمال چین و نیز حدود ۴۰۰۰ سال پیش در پاکستان اهلی شده […]

پ
پ

دکتر کریم علیزاده: باوجود اینکه امروزه مرغ یکی از مهمترین منابع غذایی انسان محسوب می‌شود، در مقایسه با سایر حیوانات اهلی، خاستگاه و زمان اهلی‌شدن آن چندان روشن نبوده است. یکی از فرضیات رایج این بوده که مرغ حدود ۹۰۰۰ سال پیش در شمال چین و نیز حدود ۴۰۰۰ سال پیش در پاکستان اهلی شده است. گروهی از پژوهشگران با مطالعه‌ی ۸۶۳ ژنوم از مرغ‌هایی که در سراسر دنیا پراکنده‌اند و چهار گونه‌ی وحشی جنگلی نتایج جالب توجهی به دست آورده‌اند. نتایج این مطالعات حاکی از این است که مرغ در منطقه‌ای در جنوب شرق آسیا، محدوده‌ی جنوب غرب چین، شمال تایلند، و میانمار اهلی شده است. همچنین، نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که انشقاق مرغ از تبار وحشی‌اش زمانی بین ۱۲۸۰۰-۶۲۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است و اهلی‌شدن آن باید زمانی پس از آن بازه‌ی زمانی روی داده باشد. این نتایج و کشفیات می‌تواند بر کشاورزی اولیه و نیز شبکه‎ی داد و ستد در آن منطقه نوری بتابد و اینکه چه ویژگی‌هایی در نمونه‌های وحشی نظر و توجه مردمان جنوب شرق آسیا را به خود جلب کرده که اقدام به اهلی کردن آن کرده‌اند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه مطالعات ژنوم که این پژوهشگران انجام داده‌اند بر روی نمونه‌های باستانی انجام نشده است. نکته‌ی دیگر اینکه، باستان‌شناسان از چندین سال پیش به بقایای استخوانی مرغان در کاوش‌های باستان‌شناختی توجه بیشتری نشان داده‌اند و نمونه‌های بسیاری مستندنگاری کرده‌اند. باستان‌شناسان پیش از این پیشنهاد داده‌اند که مرغ حدود ۳۵۰۰ سال پیش اهلی شده است.   

نتایج این پژوهش‌ها در مقاله‌ای در شماره‌ی تازه‌ی نشریه‌ی Cell Research منتشر شده است که از لینک زیر می‌توانید ببینید و بخوانید.

۸۶۳ genomes reveal the origin and domestication of chicken

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.