چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم خرگوش‌تپهِ گرگان

شناسه : 2083 28 جولای 2020 - 12:52 ارسال توسط : منبع : ایرنا

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «خرگوش تپه»، یکی از محوطه‌های شاخص گرگان، با توجه به در خطر بودن محدوده عرصه و حریم انجام شد. سید مقداد میر موسوی با اعلام این خبر، خرگوش‌تپه را یکی […]

پ
پ

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم «خرگوش تپه»، یکی از محوطه‌های شاخص گرگان، با توجه به در خطر بودن محدوده عرصه و حریم انجام شد.

سید مقداد میر موسوی با اعلام این خبر، خرگوش‌تپه را یکی از محوطه‌های شاخص و درون شهری گرگان برشمرد که ۱۳۰ سال پیش توسط ژاک دمورگان باستان‌شناس فرانسوی مورد کاوش قرار گرفته است.
او تصریح کرد: این محوطه تاریخی در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۳۲۸ با قدمت دوره تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
این باستان شناس افزود: با توجه به توسعه فضای شهری و الحاقات زمین های پیرامونی این محوطه ارزشمند باستانی و تقاضاهای مکرر مالکان زمین های اطراف محوطه با توجه به در خطر بودن محدوده عرصه و حریم اثر، این پروژه با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با اعتبارات استانی به صورت یک پروژه اضطراری برنامه ریزی و انجام شد.
به گفته میر موسوی، در این پروژه که هیئتی متشکل از باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان، فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه های تهران و گلستان حضور داشتند، ۱۵ گمانه موردکاوش قرار گرفت که ۹ گمانه موید محدوده عرصه تاریخی و ۶ گمانه نیز بیانگر محدوده حریم این اثر ارزشمند است.
سرپرست هیئت باستان شناسی در پایان گفت: نقشه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم خرگوش تپه پس از تهیه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ارسال و پس طی تشریفات قانونی و تصویب در جلسات تخصصی به استان ابلاغ و در نقشه های بالادستی شهرگرگان قرار خواهد گرفت.

خرگوش تپه در شهرستان گرگان، بخش مرکزی، روستای خرگوش تپه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.