چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

زیارت

شناسه : 2155 31 جولای 2020 - 14:54 ارسال توسط : نویسنده : محمود فاضلی بیرجندی

دکتر محمود فاضلی بیرجندی: این سیمای عزیز دکتر حسن انوری است. از جمع دوستان این صفحه دور است که کسی وجود پر ارج این مرد نادر را نشناسد. حسن انوری، دهخدای دیگری است که در دهه­ های اخیر لغتنامه مفصلی با نام “فرهنگ سخن” را گرد آورده است. در سده جاری که بازپسین پاره هایش […]

پ
پ

دکتر محمود فاضلی بیرجندی: این سیمای عزیز دکتر حسن انوری است. از جمع دوستان این صفحه دور است که کسی وجود پر ارج این مرد نادر را نشناسد. حسن انوری، دهخدای دیگری است که در دهه­ های اخیر لغتنامه مفصلی با نام “فرهنگ سخن” را گرد آورده است. در سده جاری که بازپسین پاره هایش در حال سپری شدن است کم نبودند کسانی که دست به کار فرهنگنویسی شدند و فرهنگ ها برای ما به یادگار گذاشتند. در صدر همه استاد دهخدا. جز از ایشان استاد محمد معین و استاد حسن عمید فرهنگ هایی نوشتند که در هر خانه و خانواده نسخه هایی از آن هست. فرهنگ نویسان فارسی به زبان های دیگر، و بر عکس، هم کم نبودند.

دکتر حسن انوری جایی ممتاز در تازه ترین ردیف های این جمع فرهنگ نویسان دارد.
فرهنگ سخن پاره ای واژگان نوین زبان فارسی را دارد که در دهه های اخیر وارد زبان شده، از این جهت این فرهنگ دارای مقامی والاست. آقای انوری چون زبان فارسی سده جاری را ثبت و ضبط کرده بر هر فارسیگویی حقی دارد که باید ادا شود.
زبان جزیی مهم است از وجود فرد و قوم، که جایگاه لوح نگهبان تاریخ آن فرد و قوم دارد.
کمترین ستایش از استاد انوری همین که از این نادره مرد زنده به بزرگی یاد کنیم و عزیزش بداریم.
برای من نام حسن انوری و دیدار چهره عزیزش برابر با زیارت است. و مگر زیارت جز آن عملی است، در سفر یا در حضر، که جان را تازه کند و نو بگرداند. من از تکرار نام حسن انوری، جان تازه می گیرم. جانش تازه باد که برای ما تازگی و طراوت آورده و می آورد؛ حسن انوری.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.