دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

خانۀ امام جمعه تهران

شناسه : 2273 14 آگوست 2020 - 16:03 ارسال توسط : نویسنده : ایران ورجاوند

به گزارش ایران ورجاوند خانه امام جمعه یکی از خانه‌های تهران متعلق به میرزا آقاخان نوری ملقب به اعتمادالدوله، دومین صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار است که حدود سال ۱۲۲۱ خورشیدی در محله تاریخی و اعیان‌نشین عودلاجان تهران و در کوچه آقاخان، موسوم به خانه‌های میرزا آقاخان ساخته شده است. پس از درگذشت میرزا آقاخان نوری در […]

پ
پ

به گزارش ایران ورجاوند خانه امام جمعه یکی از خانه‌های تهران متعلق به میرزا آقاخان نوری ملقب به اعتمادالدوله، دومین صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار است که حدود سال ۱۲۲۱ خورشیدی در محله تاریخی و اعیان‌نشین عودلاجان تهران و در کوچه آقاخان، موسوم به خانه‌های میرزا آقاخان ساخته شده است.

پس از درگذشت میرزا آقاخان نوری در سال ۱۲۴۳، این سازه حدود ۴۰ سال در دست وارث وی میرزا کاظم خان قرار گرفت و حدود سال ۱۲۸۵، به کسی به نام حاجی یحیی، امام جمعه خوی واگذار شد. حاجی یحیی که در نخستین دوره مجلس شورای ملّی، از آذربایجان به‌عنوان نماینده انتخاب شد، پس از ورود به تهران در این خانه زیست، ازهمین‌رو نام این خانه و کوچه به نام او امام جمعه نامیده شد.

خانه امام جمعه در محدوده بافت تاریخی تهران و در خیابان ناصر خسرو (ناصری پیشین) روبه‌روی وزارت دارایی در کوچه امام جمعه قرار گرفته است. محله‌ای که این خانه در آن واقع شده در گذشته به عودلاجان پرآوازه بوده است و تکیه دولت نیز در همین محله و با اندکی فاصله از خانه امام جمعه قرار داشت.

این خانه با آینه‌کاری و نقاشی‌ و گچبری تزیین شده است و ارسی‌ها و شیشه‌های رنگی بسیار جالبی دارد. سازه حدود ۸۷۹ مترمربع زیربنا دارد. طبقه اول حوض‌خانه و طبقه دوم تالار تابستانی و زمستانی دارد که هر کدام با ارسی از یکدیگر و از محیط بیرون جدا می شود. در جلوی سازه ایوانی با دو ستون قرار دارد. در تزیینات دیوارها و سقف سازه از تصویر بانوان به ‌سبک غربی بهره برده شده است. از آثار جالب این خانه ارسی ۹ لنگه‌ای است که تزیینات بسیار ارزنده‌ای با شیشه‌های رنگی دارد.

این سازه در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵به شمارۀ ۱۷۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برای بازدید به صفحه اینستاگرام این خانه بروید @imamjomehistorichouse

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.