چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کاوش در محوطه آرامگاه شیخ دانیال خنج

شناسه : 2460 13 سپتامبر 2020 - 7:37 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

گمانه زنی به منظور پیگردی بقایای معماری آرامگاه شیخ دانیال خنج استان فارس با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است . به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سمیرا جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت: محوطه […]

پ
پ

گمانه زنی به منظور پیگردی بقایای معماری آرامگاه شیخ دانیال خنج استان فارس با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سمیرا جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت: محوطه شیخ دانیال خنج مجموعه ای از معماری قرن هفتم و هشتم هجری همزمان با زمامداری ایلخانان مغول در ایران است.
او با اشاره به مرمت مناره و درگاه ورودی این مجموعه در دهه های گذشته تصریح کرد :بخشهای دیگر این مجموعه زیر خاک و آوار مدفون است  که در نخستین فصل از کاوش باستان شناسی مجموعه آرامگاهی شیخ دانیال خنج  که به صورت گمانه زنی و پیگردی بقایای معماری انجام می گیرد آشکار شده است.
این باستان شناس خاطرنشان کرد : به دلیل حجم بالای آوار و خاکبرداری در مجموعه شیخ دانیال خنج مجوز کاوش تا ۱۶ مهرماه سال جاری تمدید شده است.
گفتنی است ، شیخ رکن‌الدین دانیالی مشهور به شیخ دانیال هنگی یا خنجی از عرفای قرن هفتم هجری است، شیخ از صالحان و زهاد معروف خنج بود و چه در زمان حیات و چه پس از مرگ در لارستان و جزایر خلیج فارس مورد احترام و تجلیل قرار داشت.
ابن بطوطه در سفرنامۀ خود از آرامگاه شیخ و مسجد وابسته به آن که مطاف مردم بود و خود وی نیز به زیارت آن نائل آمد یاد کرده ‌است. بنا و آثار بر جای مانده از آن به قرن هشتم هجری تعلق دارد اما در دوره صفوی بخشی از تزیینات به آن افزوده شده است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.