چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کشف گورستان دورۀ اشکانی در کردستان

شناسه : 2566 27 سپتامبر 2020 - 7:45 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

سرپرست پروژه بررسی های باستان شناسی حوضۀ آبگیر سد نیآباد مهمترین یافته این برنامۀ میدانی را کشف گورستانی از دوره اشکانی اعلام کرد که دارای تدفینهای متفاوت خمره ای و چاله ای ساده هستند.به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، شکوه خسروی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز […]

پ
پ

سرپرست پروژه بررسی های باستان شناسی حوضۀ آبگیر سد نیآباد مهمترین یافته این برنامۀ میدانی را کشف گورستانی از دوره اشکانی اعلام کرد که دارای تدفینهای متفاوت خمره ای و چاله ای ساده هستند.
به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، شکوه خسروی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه» با اعلام این خبر گفت :  بررسی های باستان شناسی حوضۀ آبگیر سد نیآباد واقع در شهرستان های سروآباد و سنندج استان کردستان در سال ۱۳۹۶ به سرپرستی نگارنده منجر به شناسایی ۱۱ محوطه باستانی شد.
او تصریح کرد :در این بررسی مجموعه ای از استقرارهای انسانی و گورستانهای باستانی شناسایی شد و سپس به منظور ادامه پژوهشهای باستانشناسی در این محدوده و درک کم و کیف آثار باستانی موجود در حوضه آبگیر سد نیآباد برنامه گمانه زنی در ۴ محوطه از ۱۱ محوطه شناسایی شده پیشین که در صورت ساخت و آبگیری سد در خطر خواهند بود، به اجرا درآمده است.
این دانش آموختۀ دکتری باستانشناسی خاطرنشان کرد که برنامه گمانه زنی با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
وی گفت :نتایج گمانه زنی در ۳ محوطه شواهدی از استقرار دوره اشکانی را به دست داده و در نتیجۀ کاوشها، بقایای استقراری از جمله بقایای معماری و سفال این دوره به دست آمده است.
بنا به اظهارات خسروی مهمترین یافته های این برنامۀ میدانی؛ کشف گورستانی از دوره اشکانی است که دارای تدفینهای متفاوت خمره ای و چاله ای ساده هستند.
خسروی در پایان یادآور شد : با توجه به کمبود اطلاعات باستان شناختی ما از این منطقه و همچنین اطلاعات محدودی که از گورستانهای متعلق به دوره اشکانی در این نواحی داریم، پژوهش های بیشتر می تواند زوایای جدیدی را پیشروی باستان شناسان بگشاید.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.