چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کاوش در بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده

شناسه : 2752 15 نوامبر 2020 - 9:04 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

کاوش در سد بستان خانی، بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده تا کنون با هدف شناخت ، دست یابی به چگونگی ساختار سد و آگاهی یافتن از نقشه و طرح سازه های معماری آن در حال انجام است . به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حمید رضا […]

پ
پ

کاوش در سد بستان خانی، بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده تا کنون با هدف شناخت ، دست یابی به چگونگی ساختار سد و آگاهی یافتن از نقشه و طرح سازه های معماری آن در حال انجام است .

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حمید رضا کرمی، سرپرست هیأت کاوش سد هخامنشی بستان خانی دیدگان امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت : سد بستان خانی در دشت دیدگان شهرستان خرمبید و ۳۰ کیلومتری شمال خاوری محوطه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفته است.
او  این سد را با بلندای تاج ۲۱ متر، دارازای ۱۷۰ و پهنای ۷۰ متر ، بزرگترین سد دوران هخامنشی دانست که تاکنون شناسایی شده است.
این باستان شناس تصریح کرد : با هدف شناخت و دست یابی به چگونگی ساختار سد و روش ساخت آن و همچنین آگاهی یافتن از نقشه و طرح سازه های معماری موجود در بستر و هسته سد کاوش باستان شناسی این اثر آغاز شد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی کاوش داده های ارزشمندی از بخش های گوناگون سد و ساختارهای معماری آن به دست آمده است.
سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: ساختارمعماری ورودی آبراه، بستر سنگی آب پخش و تنظیم کننده میزان خروجی آب، سازه معماری شرقی و اجاق ها بخشهایی است که مورد کاوش قرا گرفت و شناسایی شد.
کرمی خاطرنشان کرد :با توجه به آسیب هایی که در گذشته به کالبد سد رسیده طرح و برنامه ای از سوی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با هدف کاوش، مرمت، ساماندهی و معرفی تدوین شده که این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، یکی از بخش های پژوهشی این برنامه است.
 او در پایان ابراز امیدواری کرد: این اثر بی همتا به همراه دیگر سازه های آبی هخامنشی که شاهکار مدیریت و مهندسی آب به شمار می آید از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد تا ضمن انجام مطالعات و افزایش دانش در این زمینه، بتوانیم این مجموعه ارزشمند را حفاظت و نگهداری کنیم و زمینه بازدید علاقه مندان  پژوهشگران و گردشگران را از آن فراهم آوریم.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.