چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

تاریخچه و منظر شهری و اقتصادی عسکر مکرم خوزستان، بر مبنای شواهد باستان‌شناختی و متنی

شناسه : 3323 24 فوریه 2021 - 3:09 ارسال توسط :

وبینار«تاریخچه و منظر شهری و اقتصادی عسکر مکرم خوزستان، بر مبنای شواهد باستان‌شناختی و متنی» با سخنرانی مهرنوش سروش چهارشنبه ۶ اسفند/ ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد. به گزارش ایران ورجاوند به نقل از جامعۀ باستانشناسی ایران موضوع این جلسه به شهر «عسکر مُکرم» اختصاص دارد که در سده‌های اولیه اسلامی شکل گرفت و مرکز […]

پ
پ

وبینار«تاریخچه و منظر شهری و اقتصادی عسکر مکرم خوزستان، بر مبنای شواهد باستان‌شناختی و متنی» با سخنرانی مهرنوش سروش چهارشنبه ۶ اسفند/ ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از جامعۀ باستانشناسی ایران موضوع این جلسه به شهر «عسکر مُکرم» اختصاص دارد که در سده‌های اولیه اسلامی شکل گرفت و مرکز کوره‌ای به همین نام شد. برخی مبنای عسکر مکرم را شهر ساسانی رُستقباد می‌دانند اما‌ بر اساس شواهد تاریخی و باستان‌شناختی احتمالاً عسکر مکرم تنها شهر تازه بنیاد اسلامی در خوزستان است. بخش نخست این سخنرانی به معرفی تاریخچه و منظر شهری و اقتصادی عسکر مکرم براساس داده‌های باستان‌شناسی میدانی و سنجش از راه دور و شواهد متنی می پردازد. در بخش دوم، جایگاه این شهر در تحولات اقتصاد کشاورزی و تجاری خوزستان بررسی می‌شود. به نظر می‌رسد پایه‌گذاری شهر عسکر مکرم در راستای سرمایه‌گذاری در مناطق پیشتر کمتر توسعه‌یافته و رونق بیشتر اقتصاد کشاورزی بازار-محور در دورۀ اسلامی بوده‌ است.

مهرنوش سروش پژوهشگر تاریخ شهر و مدیریت آب در دوران اواخر باستان و دوران اسلامی، با تمرکز بر باستان‌شناسی منظر (Landscape Archaeology) است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران و دکترای مطالعات تاریخ باستان از دانشگاه نیویورک است و در حال حاضر پژوهشگر میهمان مرکز اطلاعات جغرافیایی دانشگاه هاروارد است. پژوهشهای وی در سالهای اخیر بر شهرهای ساسانی و اسلامی خوزستان و نظام‌های مدیریت آب رودخانه‌ای آنها متمرکز بوده است. پژوهش‌های جدید او دربارۀ علل و فرآیندهای تغییر نظام‌های مدیریت آب شهرهای ایرانی از تمرکز بر آب‌های سطحی به منابع آب زیرزمینی است. وی در پژوهش‌های خود از داده‌های سنجش از راه دور، داده‌های متنی و یافته‌های میدانی بهره گرفته است.

نشست به زبان فارسی برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

🔸ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر:
https://uni-frankfurt.zoom.us/j/95998967353?pwd=dXFCQ1FNbDJxR08xcVdseS9mTlUxUT09

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.