دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدها پیکر لارستان

شناسه : 3339 24 فوریه 2021 - 7:05 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

در بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدها پیکر لارستان با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطح محوطه مستندنگاری شدند.به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیئت باستان شناسی «امروز» چهارشنبه، با اعلام این خبر گفت: شهرستان لارستان در […]

پ
پ

در بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدها پیکر لارستان با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطح محوطه مستندنگاری شدند.
به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیئت باستان شناسی «امروز» چهارشنبه، با اعلام این خبر گفت: شهرستان لارستان در جنوب استان فارس قرار گرفته و از سمت جنوب  و شرق با استان هرمزگان همجوار است و شهر لار مرکز این شهرستان از دیر باز از مراکز عمده بازرگانی در جنوب ایران به حساب می آید.
این باستان شناس، وجود بازار بزرگ قیصریه در این شهر و آثار و شواهد تاریخی را بیانگر ارتباط تجاری لار با بنادر خلیج فارس و بازرگانی مستقل در این منطقه دانست و تصریح کرد: قلعه اژدها پیکر در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه ای طبیعی بنا شده است.
او با بیان اینکه این قلعه در تاریخ دوم آبان ماه یکهزارو سیصدوهشتاد و دو  با شماره  ۱۰۵۰۷  در فهرست آثار ملی  کشور به ثبت رسیده است اظهارکرد: پیش از این در آذر ماه ۱۳۸۸ برنامه«تعیین عرصه و حریم قلعه اژدهاپیکر لار» توسط علی عسکری چاوردی انجام گرفته است.
ابوالاحرار گفت:«بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدهاپیکر شهرستان لار» با هدف شناسایی توالی فرهنگی و استقراری قلعه اژدها پیکر و در راستای شناسایی ارتباط این منطقه با سایر محوطه های هم دوره در جنوب کشور با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری انجام شد.
سرپرست هیئت باستان شناسی افزود: در این پژوهش میدانی با نمونه برداری روشمند آثار سطحی و گاهنگاری نسبی این آثار دوره های استقراری قلعه شناسایی و ارتباط معنایی این آثار با عوارض طبیعی و بقایای معماری مورد مطالعه قرار گرفته است.
این باستان شناس گفت: در این بررسی روشمند با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطح محوطه مستندنگاری شد.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.