چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی در استان‌های سیستان و بلوچستان ، شیراز و کرمانشاه

شناسه : 3416 10 مارس 2021 - 8:39 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

«گزارش کوتاه کاوش در شهر سوخته، منطقه مسکونی شرقی »،« گزارش فصل اول کاوش باستان‌شناختی تپه گل‌افشان، شهرستان سمیرم»، «گمانه‌زنی به‌منظور لایه‌نگاری در تپه قِلا گیلان‌غرب (کرمانشاه)»و« فصل ششم فعالیت‌های باستان‌شناسی و علوم باستان‌شناختی هیئت مشترک ایران- فرانسه در پاسارگاد »عناوینی بود که در هفتمین نشست تخصصی هجدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران توسط باستان‌شناسان ارائه شد. […]

پ
پ

«گزارش کوتاه کاوش در شهر سوخته، منطقه مسکونی شرقی »،« گزارش فصل اول کاوش باستان‌شناختی تپه گل‌افشان، شهرستان سمیرم»، «گمانه‌زنی به‌منظور لایه‌نگاری در تپه قِلا گیلان‌غرب (کرمانشاه)»و« فصل ششم فعالیت‌های باستان‌شناسی و علوم باستان‌شناختی هیئت مشترک ایران- فرانسه در پاسارگاد »عناوینی بود که در هفتمین نشست تخصصی هجدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران توسط باستان‌شناسان ارائه شد.

به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط‌‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی‌ و گردشگری، محمد‌حسین طاهری در ابتدای این نشست به ارائه ‌گزارش فصل اول کاوش باستان‌شناختی تپه گل‌افشان، شهرستان سمیرم پرداخت و گفت:شناسایی این محوطه بر مبنای بررسی باستان‌شناختی انجام گرفته در سال ۱۳۹۷و هدف مطالعه و شناخت دقیق‌تر فرهنگ‌های هزاره پنجم مناطق شمال فارس و جنوب استان اصفهان انجام گرفته است.
این باستان شناس تصریح کرد: در مجموع در قالب چهار ترانشه مساحت تقریبی ۱۰۰ مترمربع از این محوطه کاوش و در طی آن پنج مرحله استقراری در این محوطه شناسایی شد .
فعالیت هیئت مشترک ایران- فرانسه در پاسارگاد
در ادامه بخشی از فعالیت های صورت گرفته در قالب فصل ششم فعالیت‌های باستان‌شناسی و علوم باستان‌شناختی هیئت مشترک ایران- فرانسه در پاسارگاد توسط کورش محمدخانی ارایه شد .
این باستان شناس با بیان اینکه محوطه میراث جهانی پاسارگاد در استان فارس، شهرستان پاسارگاد، بخش مادرسلیمان و در ۷۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد تصریح کرد:فصل ششم فعالیت‌های باستان‌شناسی در محوطه پاسارگاد، محدود به تکمیل نقشه مغناطیسی محوطه، گمانه‌زنی‌های آزمایشی بر روی آنومالی‌های مغناطیسی و نمونه‌برداری OSL به‌منظور تاریخ‌گذاری نهشته‌ها و نقشه مغناطیسی محوطه تا حدود زیادی تکمیل شد.
به گفته وی،ایجاد گمانه بر روی آنومالی‌های مغناطیسی باعث آشکار شدن دو سازه هیدرولیکی در جنوب کاخ بارعام و بر روی ورودی آبگیر ذوزنقه‌ای شد که برای درک و شناسایی بهتر این ساختارها نیاز به ادامه کاوش‌ها در فصول آینده است.
فصل هجدهم کاوش در شهر سوخته
فصل هجدهم کاوش در شهر سوخته عنوان پژوهش بعدی بود که سید منصور سید سجادی به بیان آن پرداخت و تصریح کرد: کاوش در این فصل متمرکز بر بخش مسکونی شرقی بود تا در ادامه کاوش‌های دو سال گذشته ویژگی‌های فازهای شکل‌گیری شهر سوخته مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.
هدف از این کاوش‌ها دستیابی به بخشی از اطلاعات و داده‌های فرهنگی طبقات قدیمی‌تر و فازهای شکل‌گیری شهرسوخته و بازنگری و مطالعه مجدد این دوران بود که بیشتر متمرکز بر بررسی برهمکنش‌های فرهنگی در ارتباط با این محوطه در دوره آغازین یا دوره موسوم به آغاز ایلامی است.
او در پایان خاطرنشان کرد: بررسی های صورت گرفته در این فصل همگی نشان می‌دهد که فاز ۹، نخستین مرحله گسترش شهرسوخته به سمت توسعه از یک روستای کوچک به یک شهر پیش‌ازتاریخی به شمار می‌رود.
گمانه‌زنی به‌منظور لایه‌نگاری در تپه قِلا گیلان‌غرب (کرمانشاه)
هوشنگ رستمی سخنران دیگر این نشست با بیان اینکه گیلان غرب به دلیل موقعیت ویژه و راهبردی- قرارگیری در محور ارتباطی با بین‌النهرین و غرب آسیا، جایگاه مهمی را در دوران تاریخی و پیش‌ازتاریخ دارا بوده است تصریح کرد: اما روند تحولات تاریخی این منطقه علی‌رغم جایگاه مهم آن ازنظر ژئوپلیتیکی، ارتباطی و زیست‌محیطی مطلوب و هم‌چنین نیروی انسانی فعال و کارآمد از دید پژوهش‌های باستان‌شناختی مغفول مانده و فعالیت‌های باستان‌شناسی در این منطقه‌ جغرافیایی، محدود به بررسی‌ و شناسایی محوطه‌ها و تعیین حریم تعداد محدودی کاوش نجات بخشی بوده و تاکنون اقدامات دامنه‌دار و روشمندی که بیانگر عمق استقرار جوامع و توالی یا گسست استقراری و دلایل ایجابی آن‌ها باشد، صورت نگرفته است.
این باستان شناس گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، این محوطه را بایستی به‌عنوان یک استقرار مرکزی دانست که احتمالاً در طول دوران تاریخی به‌عنوان یک ارگ حاکم نشین مورد استفاده قرار گرفته است با مطالعه سفالینه‌های به دست آمده در جریان کاوش یک تسلسل فرهنگی منسجم را از دوره ساسانی تا هزاره دوم شاهد هستیم که جایگاه این محوطه را در مطالعات باستان‌شناختی غرب ایران دوچندان می‌کند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.