چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

۲ اسکلت در معدن تاریخی اردستان کشف شد

شناسه : 4530 29 اکتبر 2021 - 8:57 ارسال توسط : منبع : ایرنا

فرماندار اردستان از کشف ۲ اسکلت مربوط به معدن‌کاران در یک معدن تاریخی در کوه‌های جنوب این شهرستان خبر داد. به گزارش ایرنا، حمیدرضا تاملی شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ افزود: طی اطلاع واصله از کارگران یک معدن در اردستان، ماموران اداره آگاهی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان در محل حاضر و […]

پ
پ

فرماندار اردستان از کشف ۲ اسکلت مربوط به معدن‌کاران در یک معدن تاریخی در کوه‌های جنوب این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا تاملی شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ افزود: طی اطلاع واصله از کارگران یک معدن در اردستان، ماموران اداره آگاهی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان در محل حاضر و با ۲ اسکلت در داخل کانال‌هایی در عمق نزدیک به ۳۰ متری داخل کوه مواجه شدند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد آن محل یک معدن تاریخی بوده که در گذشته‌های بسیار دور به عنوان معدن استخراج روی از آن استفاده شده است.

به گفته وی، بررسی ساختمان‌ها و کوره‌های ذوب یافت‌شده در محل، قدمت کوره‌ها را دوره صفویه و ساختمان‌ها حداقل مربوط به دوره قاجار نشان می‌دهد.

فرماندار اردستان گفت: تزیین‌های زیر سقف معدن قدیمی نیز نشان‌دهنده قدمت بالای ۶۰۰ سال تا یک‌هزار سال است.

وی اضافه کرد: اسکلت‌ها می‌تواند مومیایی‌های طبیعی باشد که در ایران بی‌بدیل است و دوره جدیدی در تاریخ و تمدن چند هزار ساله شهرستان اردستان را بازگو می‌کند.

تاملی افزود: اردستان در گذشته معدن سنگ آسیاب‌های آبی در فلات مرکزی ایران بوده و این معدن می تواند محل تامین فلز روی مورد نیاز کوره‌های ذوب مربوط به سایت تاریخی اریسمان نطنز باشد.

وی ادامه داد: قدمت اسکلت‌ها نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتر دارد که پس از تایید نهایی کارشناسان میراث فرهنگی به اطلاع عموم خواهد رسید.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.