دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 1 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

نماد وضوخانه را باغچه کردند

شناسه : 4558 31 اکتبر 2021 - 13:23 ارسال توسط : منبع : سیبنا

تغییر حوض مقابل موزه ملی فرش ایران به باغچه، نخستین اقدام اجرایی مدیر غیرمتخصص این موزه است.؛ مرجان حاجی رحیمی: حوض های مقابل موزه ملی فرش ایران در اقدامی غیرمعمول به باغچه تبدیل شد . موزه فرش ایران در تهران قرار بود برای نمایش قالیچه های شهری استفاده و در کنار آن ساختمان دیگری برای […]

پ
پ

تغییر حوض مقابل موزه ملی فرش ایران به باغچه، نخستین اقدام اجرایی مدیر غیرمتخصص این موزه است.؛

مرجان حاجی رحیمی: حوض های مقابل موزه ملی فرش ایران در اقدامی غیرمعمول به باغچه تبدیل شد . موزه فرش ایران در تهران قرار بود برای نمایش قالیچه های شهری استفاده و در کنار آن ساختمان دیگری برای قالی های بزرگ و عشایری ساخته شود.

میرسید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران درباره اقدام اخیر در گفتگو با سیبنا گفت: «زمانی که موزه ملی فرش ایران در تهران به عنوان موزه قالیچه های شهری در ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ افتتاح شد، حصار و نرده ای برای تفکیک عمارت موزه از محوطه خیابان وجود نداشت و به همین دلیل این امکان وجود داشت که حوض های مقابل آن از آب رونده پر شوند و از طریق چند حوض در نهایت به حوضی روبروی بنای نمازخانه موزه هدایت شوند.»

این تهران شناس در ادامه گفت: «هدف معمار از این کار، القای حس وضوخانه برای مخاطب بود. چند جفت کفش پشت نمازخانه و دستی که توسط پرویز تناولی ساخته شده بود به سوی قبله، مجموعه ای را می ساخت که نماد اعتقادات قالیبافان بود.»

محیط طباطبایی در ادامه افزود: «بنابراین این مجموعه آب و موزه با یکدیگر کار می کردند و حالا بهترین کار احیای جریان و حرکت آب به منزله طهارت و پاکی بود و فرش که نمادی از هنر ایرانی است ، بهتر بود حوض ها احیا شوند .»

از طرفی وجود هفت حوض در این مجموعه نشات گرفته از عدد مقدس هفت بین ایرانیان است و آب که نشانه روشنایی و پاکی است.

همچنین طبق ماده ۵۶۴  قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر،‌تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخ ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید، به حبس از ششماه تا دو سال و پرداخت‌ خسارت وارده محکوم می گردد.

سجاد نوروزیان، نخستین مدیر انتصابی عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در موزه های کشور که ۱۸ مهرماه به این سمت گمارده شد، در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشته است: «به همت شهرداری منطقه ۶ محوطه ورودی موزه فرش احیا شد ! … این حوض ها چند دهه قبل وقتی حصار کشیدند از حلقه معماری موزه خارج و وارد فضای شهری شد و اکنون نیز این حوض ها در محوطه موزه قرار ندارد.»

سجاد نوروزیان پیش از این توسط ضرغامی در ستاد انتخاباتی به عنوان دستیار در حوزه کسب و کار در فضای مجازی معرفی شده بود . از سوابق مدیریتی و اجرایی دیگر وی می‌ توان به طراحی یک شهربازی مهارتی-حرکتی و نوشتن یک کتاب درباره گل‌ پروری اشاره کرد.

موزه فرش ایران واقع در در خیابان کارگر شمالی و تقاطع دکتر فاطمی، ساختمانی سه هزار و ۴۰۰ متر مربعی است که در تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ خورشیدی  با هدف پژوهش در سوابق و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش به ویژه فرش ایرانی آغاز به کار کرد و معمار آن عبدالعزیز فرمانفرماییان بود.

در موزه فرش ایران، فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است به نمایش گذاشته شده‌ است.

موزه ملی فرش ایران وب سایتی برای معرفی آثار خود ندارد.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.