چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

کشف سنگواره خزنده ۱۸۰میلیون ساله

شناسه : 4993 17 ژانویه 2022 - 8:51 ارسال توسط : نویسنده : همشهری دوشنبه 27 دی 1400

دانشمندان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین سنگواره ایکتیوسور (ماهی ‌خزنده‌سانان) را با قدمت حدود ۱۸۰میلیون سال در گل و لای منطقه حفاظت شده راتلند واتر کشف کرده‌اند.قد این خزنده دریایی به بیش از ۱۰متر می‌رسد. ایکتیوسورها (ichthyosaur) یک گروه منحصر به فرد از خزندگان دریایی بودند که شباهتی سطحی به دلفین‌ها یا کوسه‌ها داشتند.دین لومکس، سنگواره شناس […]

پ
پ

دانشمندان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین سنگواره ایکتیوسور (ماهی ‌خزنده‌سانان) را با قدمت حدود ۱۸۰میلیون سال در گل و لای منطقه حفاظت شده راتلند واتر کشف کرده‌اند.
قد این خزنده دریایی به بیش از ۱۰متر می‌رسد. ایکتیوسورها (ichthyosaur) یک گروه منحصر به فرد از خزندگان دریایی بودند که شباهتی سطحی به دلفین‌ها یا کوسه‌ها داشتند.
دین لومکس، سنگواره شناس از دانشگاه منچستر که تیم استخراج فسیل را هدایت کرده در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: ایکتیوسورها موجوداتی کاملا آبزی بودند که در آب زایمان می‌کردند. نمونه‌ای که ما پیدا کردیم خیلی استثنایی است چون نه فقط بزرگ‌ترین اسکلت یک ایکتیوسور است که در بریتانیا یافت می‌شود بلکه کامل‌ترین نمونه از اسکلت یک خزنده ماقبل تاریخ است که در انگلیس پیدا می‌شود. ایکتیوسورها در تقریبا تمامی دوران موسوم به مسوزوییک در زمین زیست می‌کردند. براساس شواهد سنگواره ای آنها ابتدا ۲۵۰میلیون سال قبل ظاهر شدند و آخرین گونه‌های آن حدود ۹۰میلیون سال پیش برای همیشه منقرض شدند.
اندازه این موجودات که گاه آنها را اژدهای دریا می‌نامند از یک تا ۲۵متر متفاوت بود. خارج کردن موجود ۱۸۰میلیون ساله از میان گل و لای کار آسانی نبود. محققان تخمین می‌زنند که چیزی بین ۸ تا ۱۰تن گل را برای استخراج فسیل جابه‌جا کرده باشند.
بشر برای بیش از ۲۰۰سال این موجود را می‌شناخته است اما قبلا فقط تکه‌هایی از اجزای مختلف بدن آنها پیدا شده بود. برای نخستین بار از زمان شناخت این موجود است که اسکلت کامل یکی از این غول‌های دوران ژوراسیک به طول ۱۰متر پیدا می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.