یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

بقایای کشتی اکتشافی قطب جنوب بعد از ۱۰۷ سال پیدا شد

شناسه : 5193 09 مارس 2022 - 16:22 ارسال توسط :

دانشمندان بقایای کشتی مشهوری را یافته‌اند که ۱۰۷ سال پیش در جریان سفری اکتشافی به قطب جنوب غرق شد. کشتی “اندورنس” – به معنای پایداری- متعلق به سر ارنست شکلتون، کاوشگر بریتانیایی قطب جنوب، هفته گذشته در اعماق دریای ودل در غرب جنوبگان پیدا شد. این کشتی سال ۱۹۱۵ در جریان ماموریتی سلطنتی، بعد از […]

پ
پ

دانشمندان بقایای کشتی مشهوری را یافته‌اند که ۱۰۷ سال پیش در جریان سفری اکتشافی به قطب جنوب غرق شد.

کشتی “اندورنس” – به معنای پایداری- متعلق به سر ارنست شکلتون، کاوشگر بریتانیایی قطب جنوب، هفته گذشته در اعماق دریای ودل در غرب جنوبگان پیدا شد.

کشتی اندورنس سال ۱۹۱۵ گرفتار توده‌های یخ شد و چند ماه بعد کاملا غرق شد

این کشتی سال ۱۹۱۵ در جریان ماموریتی سلطنتی، بعد از برخورد با توده‌های یخ غرق شد اما شکلتون و همراهانش با پای پیاده و قایق‌های کوچک به شکل معجزه‌آسایی نجات پیدا کردند.

ویدیوهایی که دانشمندان از بقایای اندورنس در اعماق دریا منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که این کشتی تا حد زیادی سالم مانده است.

به گفته محققان با این که کشتی بیش از یک قرن در عمق سه کیلومتری دریا بوده، تقریبا به همان شکلی باقی مانده که در یک روز نوامبر سال ۱۹۱۵ غرق شد.

تیر و تخته‌های کشتی با آن که فرسوده شده، هنوز به هم وصل است و نام کشتی به وضوح روی بدنه آن دیده می‌شود.

منسون باوند، باستان‌شناس دریایی عضو تیم کشف اندورنس که به یکی از آرزوهای بزرگش در ۵۰ سال کاری‌اش رسیده، می‌گوید “بدون اغراق این سالم‌ترین کشتی چوبی غرق‌شده‌ای است که تا به حال دیده‌ام.”

“سالم و دست‌نخورده کف دریا نشسته و در حالت فوق‌العاده‌ای حفظ شده است.”

پروژه یافتن کشتی گمشده را “بنیاد میراث دریایی فالکلند” با کمک یخ‌شکن آگولهاس از آفریقای جنوبی و زیردریایی‌های کنترل از راه دور پیش برد.

دکتر جان شیرز، سرگروه تیم اکتشاف، لحظه دیدن تصاویر کشتی از طریق دوربین‌ها را لحظه‌ای شگفت‌انگیز توصیف کرد و گفت: “کشف بقایای این کشتی دستاوردی باورنکردنی است. ما توانستیم دشوارترین ماموریت جستجوی کشتی در جهان را در نبرد مدام با توده‌های متحرک یخ، برف و بوران شدید و دمای بسیار پایین با موفقیت به پایان برسانیم. کاری کردیم که بسیاری آن را غیر ممکن می‌دانستند.”

کشتی اندورنس در عمق ۱۰۰۳ متری دریای ودل کشف شد.

زیردریایی‌های کنترل از راه دور بیش از دو هفته در بخشی از اعماق آب که از پیش تعیین شده بود، در حال گشت‌زنی بودند تا این که روز شنبه -هم‌زمان با صدمین سالگرد درگذشت ارنست شکلتون- بقایای کشتی را پیدا کردند.

از آن روز دوربین‌ها در حال ثبت و ضبط دقیق بقایای کشتی و فضای اطراف آن بودند.

بقایای کشتی بر اساس پیمان جنوبگان باید دست‌نخورده در محل کشف باقی بماند و هیچ بخشی از آن به روی آب منتقل نشود.

شکلتون (راست) در کنار بقایای کشتی پیش از غرق شدن
   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.