چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

هشتمین همایش بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی شمس‌ و‌ مولانا برگزار می‌شود

شناسه : 5304 10 آوریل 2022 - 11:52 ارسال توسط : منبع : ایبنا

با رونمایی از اعلان‌های هشتمین همایش بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی شمس و مولانا در شهرستان خوی، فراخوان این دو رویداد منتشر شد. همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا همه ساله در شهرستان خوی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر با همکاری استانداری آذربایجان غربی، فرمانداری خوی، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران و […]

پ
پ

با رونمایی از اعلان‌های هشتمین همایش بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی شمس و مولانا در شهرستان خوی، فراخوان این دو رویداد منتشر شد.

همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا همه ساله در شهرستان خوی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر با همکاری استانداری آذربایجان غربی، فرمانداری خوی، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، دانشگاه‌‌های تبریز، ارومیه، اصفهان، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی ۷ و ۸ مهرماه، روزهای بزرگداشت شمس و مولانا در شهرستان خوی محل آرامگاه شمس‌الدین محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی، عارف بزرگ قرن هفتم هجری برگزار می‌شود.

فرماندار شهرستان خوی در آیین رونمایی از اعلان‌های همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا که عصر دیروز (۱۷ فروردین) در محوطه شورای اسلامی شهر خوی برگزار شد؛ شمس و مولانا را اسطوره‌های عرفانی و ادبی جهان دانست و گفت: اگر مولوی و شمس آموزه‌های دینی و عرفانی خود را در قالب شعر و تقریرات نمی‌گفتند جهانی نمی‌‌شدند. مولانا و شمس خداشناس و دانشوران هنرمندی بودند که امروز بشریت به آموزه‌های آنها نیاز دارد.

کاظمی قرارداشتن آرامگاه شمس تبریزی در خوی را ظرفیت غنی فرهنگی عنوان کرد و افزود: برای معرفی فرهنگ عمیق و پرمحتوای ایران اسلامی از رهگذر شمس و مولانا باید بیشتر تلاش کنیم و همه توان‌مان را برای ارتقای فرهنگ و هنر به کار بندیم.

سجاد چهره‌آرا، رییس شورای اسلامی شهر خوی نیز در این آیین با اشاره به ابتکار یونسکو در ثبت هشتصدمین سالگرد دیدار شمس و مولانا در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی مصادف با ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شمسی به نام شمس و مولانا و تثبیت جایگاه خوی به عنوان دارالقرار شمس تبریزی و تبریز به عنوان زادگاه شمس تبریزی گفت: در سال جاری و سال آینده محور برنامه‌های بزرگداشت شمس و مولانا در سراسر دنیا و به تبع آن شهرستان خوی، سالگرد دیدار شمس و مولانا با عنوان «دیدار دو دریا» خواهد بود که در این راستا تمام برنامه‌های تدوین شده در خوی با هماهنگی کمیسیون ملی یونسکو خواهد بود.

وی طرح خط عرفان با هدف پیوند فرهنگی میان هنرمندان، پژوهشگران و شمس‌پژوهان شهرهای بلخ، نیشابور، تبریز، خوی و قونیه با همراهی شهرهای شیراز و اصفهان را مهم‌‌ترین برنامه همایش و جشنواره سال جاری دانست و افزود: در برنامه‌های همایش بین‌‌المللی که ۷ و ۸ مهر و جشنواره ملی موسیقی که ۷تا ۹ آبان در شهرستان خوی برگزار می شود هنرمندان، پژوهشگران و اساتید این شهرها نقش فعالی خواهند داشت.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.