یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1862 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 54×
   

خزانه جهانی بذر نروژ که می‌تواند جهان را از فاجعه نجات دهد

شناسه : 5749 27 جولای 2022 - 17:33 ارسال توسط :

در صورت بروز فاجعه‌ای جهانی، انسان‌ها و جانوران در خطر از دست رفتن و نابودی محصولات کشاورزی حیاتی هستند. خوشبختانه بیمه‌ای برای چنین وضعیتی وجود دارد، بیمه‌ای به صورت خزانهٔ جهانی بذر که در سال ۲۰۰۸ در نروژ ساخته شد. اگر به هر دلیلی زمین ناچار شود همهٔ محصولات کشاورزی را از نو بکارد دانه‌هایی […]

پ
پ

در صورت بروز فاجعه‌ای جهانی، انسان‌ها و جانوران در خطر از دست رفتن و نابودی محصولات کشاورزی حیاتی هستند.

خوشبختانه بیمه‌ای برای چنین وضعیتی وجود دارد، بیمه‌ای به صورت خزانهٔ جهانی بذر که در سال ۲۰۰۸ در نروژ ساخته شد. اگر به هر دلیلی زمین ناچار شود همهٔ محصولات کشاورزی را از نو بکارد دانه‌هایی که در این مرکز ذخیره شده‌اند به کار خواهند آمد. این دانه‌ها در محفظه‌های مخصوصی نگهداری می‌شوند و طوری بسته‌بندی شده‌اند که از رطوبت مصون بمانند. این یک مرحله از محافظت است باقی مراحل را موقعیت مکانی این مرکز بر عهده دارد.

این خزانه در دور‌افتاده‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ به نام اسپیتس‌برگن قرار دارد. این مکان در ۱۲۰ متری درون کوه ماسه‌سنگی تعبیه شده است که حدود ۱۳۰۰ کیلومتر از قطب شمال فاصله دارد و در ارتفاع ۱۳۰ متری از سطح دریاست. در چنین شرایطی خزانه همیشه خشک می‌ماند و یخ‌‌های قطور و دائمی اطراف آن کمک می‌کند تا صد‌ها هزار نمونهٔ بذر ذخیره‌شده در امان بماند.

دلیل دیگری که جزیرهٔ اسپیتس‌برگن به این منظور انتخاب شده نبود احتمال زمین‌لرزه در این مکان است، دانه‌ها با برنامه‌ریزی خوبی ذخیره و محافظت شده‌اند اما اجازهٔ هیچ‌نوع بازدید و دیدار از این مکان برای افراد وجود ندارد. این ذخیره‌گاه به شدت محافظت و نگهبانی می‌شود تا دانه‌های درون آن بتوانند در صورت لزوم تا هزاران سال دیگر باقی بماند.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.