چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

باستان‌شناسی پیوندی بین تاریخ و ارزش‌های بشری/ ایران یکی از توانمندترین حوزه‌های باستان‌شناسی جهان

شناسه : 6763 27 فوریه 2023 - 6:30 ارسال توسط : منبع : پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

ضرغامی باستان‌شناسی را پیوندی بین تاریخ و ارزش‌های بشری خواند و تصریح‌کرد: حوزه باستان‌شناسی ایران که در نوع خودش جزو توانمندترین حوزه‌های باستان‌شناسی جهان است هم به لحاظ محیط باستان‌شناسی ایران کهن است و هم به لحاظ تمدنی جایگاه خودش را دارد. به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید […]

پ
پ

ضرغامی باستان‌شناسی را پیوندی بین تاریخ و ارزش‌های بشری خواند و تصریح‌کرد: حوزه باستان‌شناسی ایران که در نوع خودش جزو توانمندترین حوزه‌های باستان‌شناسی جهان است هم به لحاظ محیط باستان‌شناسی ایران کهن است و هم به لحاظ تمدنی جایگاه خودش را دارد.


به گزارش ایران ورجاوند به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که ۷ اسفند ۱۴۰۱، در بیستمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران سخن می‌گفت با اشاره به اینکه باستان‌شناسی علم و دانش، هنر، مهارت و فرهنگ است تصریح‌کرد: بخصوص در حوزه ساینس که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته، باستان‌شناسی یکی از بهترین حوزه‌های بین رشته‌ای محسوب می‌شود.

او افزود: باستان‌شناسی تکنیک و علم و دانش محتوایی را توام با هم دارد و در این راستا باید مطالعات را به سمت روش‌های دانش بنیان برد و از تکنیک‌های جدید استفاده کرد و ظرافت و مهارت را در کنار علم انباشته شده در طول هزاران سال داشت.

ضرغامی، باستان‌شناسی را پیوندی بین تاریخ و ارزش‌های بشری خواند و خطاب به باستان‌شناسان تصریح‌کرد: صنایع‌دستی چیست؛ بخش عظیمی از کاوش‌هایی که شما انجام می‌دهید و اشیاء ارزنده را از دل خاک بیرون می‌کشید در واقع صنایع‌دستی ریشه‌اش بر می‌گردد به انسان که با نگاه به اطرافش با امکاناتی که داشته از مواد موجود برای زندگی بهتر ابزار می‌ساخته است که زندگی خود را بگذراند و نکته جالب این است که همان وسیله‌ای را زیبا می‌ساخته این کم نکته ای نیست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به‌اینکه حوزه باستان‌شناسی ایران در نوع خودش جزو توانمندترین حوزه‌های باستان‌شناسی جهان است؛  هم به لحاظ محیط باستان‌شناسی ایران کهن است و هم به لحاظ تمدنی جایگاه خودش را دارد اظهارکرد: ما هم کشورمان صاحب تمدن است و هم علما، صاحب نظران و باستان‌شناسان برجسته‌ای داریم که حتما در سطح جهانی مطرح هستند اینطور نیست که این رشته در کل دنیا خیلی مدعی داشته باشد ایران جزو سرآمدهای آن است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به بی‌توجهی به معماری بعد از انقلاب گفت: سودای پول و ثروت و بساز بفروش، معماری را از بین برد و باید این را قبول کنیم که در حوزه معماری در دل شهرها خوب عمل نکردیم و این باستان‌شناسان هستند که می‌توانند در خوب شدن این روند ورود کنند.

ضرغامی با بیان‌اینکه استفاده از دانش جهانیان در حوزه باستان‌شناسی خوب، اما نگاه برتری جویی غرب در تصمیماتشان مشهود است گفت: در بازدید از موزه متروپولیتن که بخش بزرگی از آثار آن متعلق به ایران است نقشه‌هایی از ایران کهن وجود داشت که نام خلیج‌فارس در همه جا بزرگ نوشته شده بود اما راوی که اجازه فیلمبرداری نمی‌داد طوری ایستاده بود که پرشین نقشه دیده نشود و از لفظ پرشین گلف استفاده نمی‌کرد.

او با اشاره به سفر یک روزه‌اش به بغداد برای حضور در اجلاس کشورهای صاحب تمدن از برگزاری این نشست در سال آینده در ایران خبر داد و گفت: استفاده از دانش خارجی‌ها خیلی خوب است که البته یکی از بزرگان شما معتقد بود خارجی‌ها نه توانمندی و نه صداقت لازم را دارند. البته این صحبت من نیست، منظور ایشان هم این نبود که کل حوزه را ببندیم اما این آسیب را باید در نظر گرفت. ما دنبال آسیب‌شناسی این کار هستیم. غرب با توجه به نگاه برتری‌جویی که دارد، آن را در سیاست خود اعمال می‌کند و چیزهایی را نادیده می‌گیرد، یا آدرس عوضی می‌دهد، یا آن‌طور که شایسته است مطرح نمی‌کند که این در خیلی از حوزه‌ها مشهود است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به فیلم جن‌گیر که سالها پیش آن را برای نخستین بار دیده است ، این فیلم را یکی از مشهورترین فیلم‌ها در ژانر ترسناک و مهیج خواند و با بیان‌اینکه این فیلم درباره یک روح شیطانی است که وارد بدن یک دختربچه می‌شود تصریح کرد: اخیرا دوباره این فیلم را در شبکه خانگی فیلیمو بررسی کردم و دیدم که یک ربع ابتدای فیلم تصاویر باستان‌شناسی را نشان می‌دهد که در عراق است.

در فیلم دیگری هم به نام طالع نحس در همین ژانز باز هم تصاویر باستان‌شناسی در همین مناطق نمایش داده می‌شود، اینکه این کنار هم قرارگیری تصاویر به چه معناست برایم جالب شد؛ آنها می‌خواهند بگویند که شیطان از این مناطق (شرق) بیرون می‌آید، که البته در غرب انسان‌های خوب هم هستند اما طبق سیاستی که حاکم است، شخصیت‌سازی می‌کنند، اما از این طرف دنبال نابودی هستند.

ضرغامی در ادامه با اشاره منابع محدود و کمیاب میراث ناملموس افزود: در این باره بسیار تاسف می‌خورم زیرا بیش از سه هزار اثر ثبت شده اما بعضی از این‌ها حتی یک صفحه مطلب ندارند، الان مدتی است تیمی را تعیین کرده‌ام راجع به چند موضوع مهم به من اطلاعات دهند.

وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه،  تاریخ چوگان به ۳ هزار یا ۳۶۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد و حتی داریوش سوم زمانی که یکی از پادشاهان دستور حمله داده بود از او خواست تا چوگان بازی کنند تصریح‌کرد: ما به دنبال از بین بردن تعارض میان اسلام و ایران هستیم،  تعارضی بین کوروش و داریوش و اسلام نیست با اتکا به همین چیزها بود که ایرانی‌ها اسلام را به راحتی پذیرفتند.شهید مطهری هم تاکید دارد که سپاه اسلام حتی به لحاظ کمیت و ایمان به پای ایرانی‌ها نمی‌رسیدند و ایرانی‌ها خودشان راه را باز کردند چراکه جامعه طبقاتی آن دوره مردم را خسته کرده بود و اسلام این نظام طبقاتی را شکست؛ اینها میراث ناملموس ما هستند.

او در ادامه با بیان اینکه باستان‌شناسان می‌توانند استارت فرهنگ ناملموس را بزنند و ما نیازمند انتشارات کاربردی در این حوزه هستیم و باید در کار فرهنگ واقعی تولیداتی داشته باشیم که به درد مردم بخورد، از دکتر امیری خواست که تقویم سالیانه داشته باشند و متناسب با اعتباراتی که داریم تقویم بگذارند مشخص کنند پروژه‌ها را که معلوم شود در طول سال چقدر پروژه است و توانمندی‌ها کجاست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: نکته دوم دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کنند همراه کنید اینکه پژوهشگاه مسئول است در حوزه باستان‌شناسی معنی‌اش این نیست که همه کارها را باید خودش انجام بدهد از حوزه میراث‌فرهنگی خود وزارتخانه تا دانشگاه‌ها حتی بخش خصوصی اعتبار دارند سعی کنید بیشتر راهبری و هدایت کنید و همه ظرفیتهای کشور را وارد حوزه کاوش بکنید منتها از شیوه‌های جدید علمی برای کم کردن هزینه ها استفاده کنید.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.