چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1864 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 55×
   

نکوداشتی برای واصف باختری

شناسه : 7486 21 آگوست 2023 - 13:43 ارسال توسط : منبع : ایسنا

مراسم نکوداشت «واصف باختری»، شاعر فقید افغانستانی برگزار می‌شود. این مراسم با سخنرانی  محمدجعفر یاحقی، محمدکاظم کاظمی و یامان حکمت روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه از ساعت ۱۰ صبح در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برپا می‌شود. پخش پیام‌های تصویری از حضرت وهریز و افسر رهبین و شعرخوانی شاعران از دیگر بخش‌های […]

پ
پ

مراسم نکوداشت «واصف باختری»، شاعر فقید افغانستانی برگزار می‌شود.

این مراسم با سخنرانی  محمدجعفر یاحقی، محمدکاظم کاظمی و یامان حکمت روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه از ساعت ۱۰ صبح در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برپا می‌شود.

پخش پیام‌های تصویری از حضرت وهریز و افسر رهبین و شعرخوانی شاعران از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود.

محمد شاه واصف باختری، در جوزا/خرداد ۱۳۲۱ در بلخ زاده شد و ۳۰ خردادماه در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.

او در سال ۱۳۴۵ لیسانس زبان و ادبیات فارسی دری را از دانشگاه کابل به دست آورد و مدتی ویراستار کتاب‌های درسی وزارت تعلیم و تربیت بود. او در سال ۱۳۵۴ فوق لیسانسش را در آموزش و پرورش از دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک گرفت. از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۷۵ عضو ریاست دارالتألیف و مدیرمسئول مجله ژوندون ارگان انجمن نویسندگان افغانستان و دبیر بخش شعر آن انجمن بود. سالیان چند در پیشاور به سر برد و بعد در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کرد.

«و آفتاب نمی‌میرد»، «از میعاد تا هرگز»، «از این آیینه بشکسته تاریخ»، «تا شهر پنج‌ضلعی آزادی»، «دیباچه‌ای در فرجام»، «در استوای فصل شکستن»، «مویه‌های اسفندیار گمشده»، «دروازه‌های بسته تقویم»، «سرود و سخن در ترازو»، «گزارش عقل سرخ»، «درنگ‌ها و پیرنگ‌ها»، «بازگشت به الفبا» و «اسطوره بزرگ شهادت» از آثار به‌جامانده از این شاعر و مترجم است.

   

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه‌های ارسالی، پس از تأیید گروه مدیریت وبگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.