غلامحسین زرگرینژاد، استاد تاریخ گفت: این کتاب را به عنوان عذرخواهی از خان قاجار نوشتم. معتقد بودم که آقامحمدخان آدم خونریزی است و این را در کتاب درسی بیان کردم؛ از تمام کسانی که آن کتاب را خواندند، خواهش میکنم عذر مرا بپذیرند.
غلامحسین زرگرینژاد، مولف کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان صفویه تا قتل آقامحمدخان قاجار» در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که پنجشنبه ۲۳ آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار شد، گفت: این کتاب را به عنوان عذرخواهی از خان قاجار نوشتم. معتقد بودم که آقامحمدخان آدم خونریزی است و این را در کتاب درسی بیان کردم؛ از تمام کسانی که آن کتاب را خواندند، خواهش میکنم عذر مرا بپذیرند.
وی افزود: کتاب «برآمدن قاجار» جلد نخست از یک مجموعه است که جلد دوم آن را در دست تالیف دارم. این مجموعه تا زمان مشروطیت ادامه مییابد. ما باید سوابق تاریخی را ببینیم. من تاریخ را شالودهشناسی حیات اجتماعی کنونی میدانم نه گذشتهشناسی. گذشته در قلمرو تاریخ نیست. موضوع تاریخ اکنون است. من موجود کنونی هستم که این موجود کنونی محصول گذشته است.
زرگرینژاد بیان کرد: احمدخان درانی دو یاقوت کوه نور و دریای نور را داشت، این دو یاقوت همیشه همراه نادر بود. احمدخان درانی بعد از کشتن نادر از طریق شاه شجاع، جانشین او به دست ملکه انگلیس رسید. دریای نور را هم لطفعلی خان میخواست به سرهارفورد جونز بفروشد که آقامحمدخان سررسید و معامله انجام نشد. یکی از دلایل دشمنی انگلیسیها با قاجاریه همین نکته است. یکی از دلایل تعریف انگلیسیها از زندیه این است که زندیه به جنوب خلیجفارس کاری نداشتند. شیخ نشینهایی که در جنوب خلیجفارس پدید آمدند، محصول زندیه است.
مولف کتاب «برآمدن قاجار» در ادامه گفت: هنر زندیه جادهسازی، گرمابه و… بود. توجهای به ایران بزرگ نداشتند و فقط به منطقه فارس بسنده میکردند. در دوره زندیه خلیجفارس را از دست دادیم. محمدحسن خان پدر آقامحمدخان دزد بود. آقامحمدخان در شیراز فرصت رفتن به مجامع علمی را داشت. در این مجامع علمی میگشت و شاهنامه میخواند. در آنجا بود که به فکر ایران افتاد. آقامحمدخان به ایران بزرگ میاندیشید.
غلامحسین زرگرینژاد در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین مبنی بر اینکه روششناسی شما برای برآمدن قاجار چیست؟ افزود: من برای آموختن تحقیق میکنم نه برای نوشتن و چاپ کردن. در اینکه تاریخ را به درستی بدانم، به سراغ منابع مختلف میروم. به منابع خطی و اسناد مراجعه میکنم و فقط به یک منبع بسنده نمیکنم. یک فصل از کتاب «برآمدن قاجار» به منابع اختصاص داده شده است. در این یک فصل منابع مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و حسن و ضعف آنها بیان شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
در حقیقت این سیاست دوره پهلوی بود که اولا جومت را از قاجار گرفته بودند و باید آنها را بد نشان می داند ، مثل هر دوره ای، و دوم اینکه آنها تورک بودند و سیاست اصلی فارسی سازی و تورک و عرب ستیزی بود.
یعنی با اینکه پهلوی ها هر چه داشتند از قاجار بود و حتی نوع پوشش درباریشان هم قجری بود اما سیاست فارسی سازی و تورک ستیزی باعث شد که حتی امروز هم خوب گفتن از قاجار با تکفیر فاشیسم همراه شود